Kirjoittaja Aihe: rekkasanastoa  (Luettu 305356 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa heittomies

  • Pikalähetti
  • *
  • Viestejä: 56
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: Duunari
rekkasanastoa
« : 06-02-2009, 16:26:53 »
nyt olis hyvä tilaisuus kerätä vähän alan sanastoa, siis koska rakkaalla lapsella on monta nimeä nii tänne vois laittaa kaikenmaailman nimiä tyyliin esim. keskiakselikärry = vasikka, ja jos tietää mistä nimitys on tullut niin aina parempi. Itte en tiedä miksi keskiakselikärryä sanotaan vasikaksi????? :tutti:

Poissa IsoPaha-Heikki

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 4291
  • Sukupuoli: Mies
  • brummi-proletaari
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: Volvo FH
Vs: rekkasanastoa
« Vastaus #1 : 06-02-2009, 18:08:10 »
eikö vasikka (siis lehmän lapsi) yleensä emon takana kulje. Ja jos on keskiakselikärry perässä, ni sen edessä kulkee isompi kuormatila, joko puolperävaunu tai kuorma-auto. Näyttää ehkä vähän vasikalle emonsa perässä...?

Escucha el Oi!

Poissa Kilometrimiljonääri

  • Ammattiautoilija
  • *
  • Viestejä: 465
  • Sukupuoli: Mies
  • Minä nukun päivät ja ajan yöt
Vs: rekkasanastoa
« Vastaus #2 : 06-02-2009, 18:30:26 »
Myyränpelotin=Mersu

Näin olen itselleni antanut kertoa, että kun ruotsalaismerkkien ilmankuivaimiin tuli vaimentimet, saivat Mersut tuon myyränpelotin nimen ilmankuivaimen pölyt ilmoille nostavasta voimakasäänisestä suhahduksesta.

Poissa Puuhis

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 413
  • Sukupuoli: Mies
Vs: rekkasanastoa
« Vastaus #3 : 06-02-2009, 18:53:51 »
Ruotsalaisittain työmaalle = Peruuttaen
P.askaa tiellä = Virkavalta
Volvo T6 340hp :)

Poissa veccu

  • Pikalähetti
  • *
  • Viestejä: 66
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: VECCU
  • Titteli: Työtön
Vs: rekkasanastoa
« Vastaus #4 : 06-02-2009, 19:15:42 »
Joskus oon kuullu tuosta vasikasta käytettävän nimitystä "norsu". En tiedä mistä tuo nimitys tuolle keskiakselikärylle on tullu.. Kuten alotuksessa sanottii "Rakkaalla lapsella on monta nimeä".. Silloin kun huomaan virkavallan :police: olevan tien varrella käytän niistä nimityksiä "Rysä", "Haavi".

Poissa anne74

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 1213
  • Sukupuoli: Nainen
  • Titteli: Eläkeläinen
Vs: rekkasanastoa
« Vastaus #5 : 06-02-2009, 19:26:03 »
nyt olis hyvä tilaisuus kerätä vähän alan sanastoa, siis koska rakkaalla lapsella on monta nimeä nii tänne vois laittaa kaikenmaailman nimiä tyyliin esim. keskiakselikärry = vasikka, ja jos tietää mistä nimitys on tullut niin aina parempi. Itte en tiedä miksi keskiakselikärryä sanotaan vasikaksi????? :tutti:
Monet kerrat olen halunnu aloittaa tällasen topicin, en vaa ole iljennyt  :puna: Kiitos siitä sulle :aamen:
Mulla onkin paljon kysyttävää, joista tässä äkkiä muutama:
Mikä on -pizzataksi
           -pizzalaiva
           -läskikapelli
           -autoista puhuttaessa lusikkahaarukka? <=kun mulle se on traktorikaivuri  :vihel:
           -B-juna?
           -jakaivelen tähä lisää kun tuolta sattuu keskusteluista silmiini..
Mie ku olen ollu vaa kappaletavara kuski ja kova seinäsillä kokosivuaukeavilla tai umpisuolivehkeillä ajellu, on paaaaljon puhekielen termejä joita en ole edes kuullut aiemmin. Ja luulenpa etten ole ainut kelläkysymyksiä herättää  :ljump:
sisimmässään ikuinen yhdistelmän kuljettaja, vaikka elämä asetti esteen tehdä sitä työnä

Poissa Jurpo

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 287
  • Sukupuoli: Mies
  • Ujot ja hiljaiset pojat Ry
Vs: rekkasanastoa
« Vastaus #6 : 06-02-2009, 19:35:31 »
Monet kerrat olen halunnu aloittaa tällasen topicin, en vaa ole iljennyt  :puna: Kiitos siitä sulle :aamen:
Mulla onkin paljon kysyttävää, joista tässä äkkiä muutama:
Mikä on -pizzataksi
           -pizzalaiva
           
Pizzataksiksi noita Italian ihmeitä, eli Ivecoja on kutsuttu.
Ja Vaasa-Uumaja väliä liikennöivä RG-Line on Kotipizza-ketjun omistajan laivayhtiö, siitä pizzalaiva...
Kaiken annan mä ilolla pois, mut sua en koskaan koskaan ja ikinä en...

Poissa Robbe

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 1539
  • Sukupuoli: Mies
  • Ujot ja hiljaiset pojat Ry
  • Työajokki: epäjumala
Vs: rekkasanastoa
« Vastaus #7 : 06-02-2009, 19:37:25 »
Mikä on -pizzataksi

Iveco


           -pizzalaiva

RG-linen laiva joka liikennöi Vaasa - Uumaja väliä
Varustamon omistaja omistaa myös Kotipizzan


           -B-juna?

Rekkaveturi ja 2 puoliperävaunua peräkkäin




Poissa Liquidi

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 240
  • Sukupuoli: Mies
  • Löpökuski
  • Ikkunakyltti: Panu
  • Työajokki: Scania 560R
Vs: rekkasanastoa
« Vastaus #8 : 06-02-2009, 19:40:50 »
Tuo pizzalaiva on RG-Linen RG1, joka ajaa Vaasa - Uumaja väliä. Varustamon omistaa sama äijä joka häärii Kotipizza-ketjun taustalla. Laiva on peräisin jostain itä-saksan tienoilta / ajoilta, joten voi kuvitella mitä tasoa hytit ovat ja koko laiva on. Ravintolan menyy on ehtaa Kotipizzaa!!
Jos joutuu täysperällä ADR-kuormalla laivaan, nii auto täytyy katkaista laivauksen yhteydessä.
Ainoa plussa on turvallinen sauna... Se on niin paksu teräsbunkkeri, että vaikka laiva ajaisi merimiinaan, niin sauna jää kellumaan ehjänä.. :JES:
Joka kerta kun tulee laivapaikka RG1:een, koen sen enemmän rangaistuksena kuin hyvänä tekona.. :suru:

Poissa anne74

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 1213
  • Sukupuoli: Nainen
  • Titteli: Eläkeläinen
Vs: rekkasanastoa
« Vastaus #9 : 06-02-2009, 19:51:09 »
Hmmm, tuosta rekkaveturista vielä... Kun minua on aina sanoneet rekkakuskiksi ja ajoin täysperävaunu yhdistelmää. Mistä johtunee nuo nimitykset vai onko niinpäin että puhekielessä puhumme virheellisesti? Monet naiset on kysyneetkin että olenko ajanu sellasta kaks osasta rekkaa jossa on lyhempi rekka ja pitempi rekka peräkkäin.... Ja heille yks osanen rekka on siis kuorma-auto.
sisimmässään ikuinen yhdistelmän kuljettaja, vaikka elämä asetti esteen tehdä sitä työnä

Poissa Robbe

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 1539
  • Sukupuoli: Mies
  • Ujot ja hiljaiset pojat Ry
  • Työajokki: epäjumala
Vs: rekkasanastoa
« Vastaus #10 : 06-02-2009, 20:07:36 »
Hmmm, tuosta rekkaveturista vielä... Kun minua on aina sanoneet rekkakuskiksi ja ajoin täysperävaunu yhdistelmää. Mistä johtunee nuo nimitykset vai onko niinpäin että puhekielessä puhumme virheellisesti? Monet naiset on kysyneetkin että olenko ajanu sellasta kaks osasta rekkaa jossa on lyhempi rekka ja pitempi rekka peräkkäin.... Ja heille yks osanen rekka on siis kuorma-auto.

rekka = puolikas = puoliperävaunuyhdistelmä

nuppi = kuorma auto

nuppi + pv = täysperävaunuyhdistelmä

Poissa Kilometrimiljonääri

  • Ammattiautoilija
  • *
  • Viestejä: 465
  • Sukupuoli: Mies
  • Minä nukun päivät ja ajan yöt
Vs: rekkasanastoa
« Vastaus #11 : 06-02-2009, 20:23:23 »

           -läskikapelli
           -autoista puhuttaessa lusikkahaarukka? <=kun mulle se on traktorikaivuri  :vihel:
Läskikapelli on tuo perinteinen kapellikärry, jossa nurkkien sulkemiseen käytettävät vaaleansävyiset muovinauhat näyttävät kokolailla läskiltä. Verhokapellissa kun kylki aukeaa verhona, täytyy se läskikapellissa kiskoa liinan kanssa katolle.

Puoliperävaunu+vasikka-yhdistelmää kutsutaan joskus lusikkahaarukaksi. "Himmeli"-nimitystä olen myös kuullut käytettävän tuollaisesta ainakin merikonttiraameina.

Muoks. Niin ja niitä läskikapellin muovinauhoja myös yleensä kutsutaan läskinaruiksi.
« Viimeksi muokattu: 06-02-2009, 20:33:34 kirjoittanut Kilometrimiljonääri »

Poissa anne74

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 1213
  • Sukupuoli: Nainen
  • Titteli: Eläkeläinen
Vs: rekkasanastoa
« Vastaus #12 : 06-02-2009, 20:39:02 »
nuppi = kuorma auto

nuppi + pv = täysperävaunuyhdistelmä
Nuo mulla jo olikin tiedossa. Nuppi tai vetäjä = kuorma-auto
Lähinnä mietinkin että tuskin kannattaa alkaa alasta enempää tietämättömille tarkentamaan noita. JA TÄLLÄ EN TARKOITA VÄHÄTELLÄ KETÄÄN  :hattu:
sisimmässään ikuinen yhdistelmän kuljettaja, vaikka elämä asetti esteen tehdä sitä työnä

Poissa Robbe

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 1539
  • Sukupuoli: Mies
  • Ujot ja hiljaiset pojat Ry
  • Työajokki: epäjumala
Vs: rekkasanastoa
« Vastaus #13 : 06-02-2009, 20:40:30 »
Nuo mulla jo olikin tiedossa. Nuppi tai vetäjä = kuorma-auto
Lähinnä mietinkin että tuskin kannattaa alkaa alasta enempää tietämättömille tarkentamaan noita. JA TÄLLÄ EN TARKOITA VÄHÄTELLÄ KETÄÄN  :hattu:

ja se on niin paljon helpompi sanoo että on rekkakuski kun että on täysperävaunuyhdistelmäautonkuljettaja

Poissa Jonde84

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 157
  • Sukupuoli: Nainen
Vs: rekkasanastoa
« Vastaus #14 : 06-02-2009, 20:42:29 »
ja se on niin paljon helpompi sanoo että on rekkakuski kun että on täysperävaunuyhdistelmäautonkuljettaja

Toiset taitaa virallisesti puhua myös Yhdistelmäajoneuvonkuljettajasta.. Mikä se sit on oikeesti se virallinen nimi?
Scania king of the road V8

Poissa anne74

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 1213
  • Sukupuoli: Nainen
  • Titteli: Eläkeläinen
Vs: rekkasanastoa
« Vastaus #15 : 06-02-2009, 20:43:09 »
ja se on niin paljon helpompi sanoo että on rekkakuski kun että on täysperävaunuyhdistelmäautonkuljettaja
Niinhän se on. Monelle ollaan kaikki rekkakuskeja, ajettiinpa sitte pelkkää nuppia, jakaria, puolikasta, täysperävaunua tai vaikka sitä sorakasetti yhdistelmää.. Mutta yks mikä on kaikille ihmisille selkee, on puu- tai pölliauto/rekka!  
sisimmässään ikuinen yhdistelmän kuljettaja, vaikka elämä asetti esteen tehdä sitä työnä

Poissa IsoPaha-Heikki

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 4291
  • Sukupuoli: Mies
  • brummi-proletaari
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: Volvo FH
Vs: rekkasanastoa
« Vastaus #16 : 06-02-2009, 22:14:45 »
naamari = vetopöytäauto ilman kärryä
Escucha el Oi!

Poissa Ratsumies

  • Rahtari
  • *
  • Viestejä: 96
  • Sukupuoli: Mies
Vs: rekkasanastoa
« Vastaus #17 : 06-02-2009, 22:28:31 »
Kontti sanastoa:
koppa=kontti
kakskymppinen=kaksikymmentä jalkainen kontti
neljäkymppinen=neljäkymmentä jalkainen kontti
nelivitonen=neljäkummentäviisi jalkainen kontti
termari=kontin paperit

Muuta:
täysperä=täysiperävauniyhdistelmä
pitkäkilpi=venäläinen
nafta=dieseli
siinä oli mitä nyt tähän hätään muistu oishan niitä vaikka muille jakaa. :koff:   :ide3:

Poissa Lady-Rahtari

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 797
  • Sukupuoli: Nainen
  • Rahtari
  • Ikkunakyltti: TUIKKU
  • Titteli: Rahtari
  • Työajokki: Scania, Volvo
Vs: rekkasanastoa
« Vastaus #18 : 06-02-2009, 22:39:05 »
Kontti sanastoa:
koppa=kontti
kakskymppinen=kaksikymmentä jalkainen kontti
neljäkymppinen=neljäkymmentä jalkainen kontti
nelivitonen=neljäkummentäviisi jalkainen kontti
termari=kontin paperit
  Joskus oli OT eli opentopper eli pressukattoinen kontti.
  20 jalkaa = n.6 metriä
  40 jalkaa = n.12 metriä.

  Ja oliko suurille kuormille tarkoitettu kontti flätti? Tietääkö joku? Semmoinen missä on etu- ja takaseinä ja lattia. Tyhjänä seinät taittuu lattian päälle?
"Laitapa siihen äkkinäinen!"

Poissa Ratsumies

  • Rahtari
  • *
  • Viestejä: 96
  • Sukupuoli: Mies
Vs: rekkasanastoa
« Vastaus #19 : 06-02-2009, 22:42:46 »
  Joskus oli OT eli opentopper eli pressukattoinen kontti.
  20 jalkaa = n.6 metriä
  40 jalkaa = n.12 metriä.

  Ja oliko suurille kuormille tarkoitettu kontti flätti? Tietääkö joku? Semmoinen missä on etu- ja takaseinä ja lattia. Tyhjänä seinät taittuu lattian päälle?
Juu termarissahan on aina mekintä mikä kontti on en nyt muista niitä kirjainyhdistelmiä,mutta niissä on maksi(eli korkealle)kontille oma ja tavalliselle,ym. ja jalkaluku aina ilmotetaan erikseen termarissa. :ide3:

Poissa Cyclone

  • Pikalähetti
  • *
  • Viestejä: 38
  • Sukupuoli: Mies
Vs: rekkasanastoa
« Vastaus #20 : 06-02-2009, 22:47:09 »
Onkohan nää liian tuttuja monelle, mutta kuitenkin...

- Pilkki=Puominosturi (Yleensä kaikki sanoo Hiabiksi, vaikka se on vain yksi merkki)
- Vinkkeli= Vee Kasi
- OnSpot=automaattinen liukueste renkaisiin. (Siis syöttää ketjua renkaan alle napin painalluksella 8) )

Poissa Väksy

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 286
  • Sukupuoli: Mies
  • Ujot ja hiljaiset pojat Ry
  • Titteli: Juitsari
  • Työajokki: VW Derby
Vs: rekkasanastoa
« Vastaus #21 : 06-02-2009, 22:55:03 »
Juu termarissahan on aina mekintä mikä kontti on en nyt muista niitä kirjainyhdistelmiä,mutta niissä on maksi(eli korkealle)kontille oma ja tavalliselle,ym. ja jalkaluku aina ilmotetaan erikseen termarissa. :ide3:
Tais olla:

HC=korkea kontti

DC=normaali kontti