Kirjoittaja Aihe: Puukenkä-irtoperä-rahtarit/velliperseet  (Luettu 302467 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Raimo

• Valvoja
  • *
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: Raimo
  • Työajokki: Scania R560 -11
Vs: Puukenkä-irtoperä-rahtarit
« Vastaus #66 : 29-03-2009, 19:48:06 »
Ja mitä liksaan tulee niin mikäli olet TES:in palkalla niin sen mukaan se palkka kuuluu maksaa... eihän TES:in mukaan lauantai sen kummempi päivä ole kun muutkaan "arki" päivät...

Ja kuinka monta irtoperämiestä luulet ajavan TES-palkalla... :suru: ihan oikeesti... ???
Jaa, kyl´ne on hullui...

forssi83

• Vieras
« Vastaus #67 : 29-03-2009, 19:56:54 »
eikö AKT:ssa saa saunalisää lauantaipäiviltä? ???

Ja kuinka monta irtoperämiestä luulet ajavan TES-palkalla... :suru: ihan oikeesti... ???
  :koff: se joka on niin valehtelee

Poissa mari

• Ajoneuvos
  • *
  • Sukupuoli: Nainen
  • Titteli: Duunari
« Vastaus #68 : 29-03-2009, 20:45:00 »
tosta venymisestä lisään että asia on aivan toinen jos esim lauantai keikasta sovitaan jo hyvissä ajoin vaikka esim maanantaina.
venyisittekö jos pe illalla ilomoitetaan kuskille joka asuu esim. porissa että lastaus  la klo 12 j-kylästä, kärry hankoon josta kärry ma purku pori? työviikko alkanut ma..

Yrittäjänä mun on lähdettävä. Mulla ei ainakaan ole varaa kieltäytyä mistään keikasta. Mulla paljon tulee keikkoja niin etten maanantaina vielä tiedä viikonlopun juttuja. Monasti jopa niin että illalla tulee tieto, mitä töitä on seuraavalle päivälle. Huomisesta ei esimerkiksi ole kuin että yksi keikka on. Mut oletettavissa on enemmänkin. Toivottavasti on..

Se on sitten ihan oma moka, koska sen palkan voi hakea jälkikäteenkin. Se, mitä siitä sitten seuraa, en ota kantaa.
Sitä saa mitä tilaa ehkä opit sen sä nyt, kun kaiken itse pilaa on turha olla pettynyt. -Yölintu-

Poissa Robbe

• Ajoneuvos
  • *
  • Ujot ja hiljaiset pojat Ry
  • Työajokki: epäjumala
« Vastaus #69 : 29-03-2009, 20:52:11 »
Se on sitten ihan oma moka, koska sen palkan voi hakea jälkikäteenkin. Se, mitä siitä sitten seuraa, en ota kantaa.

Jos kerron on itse sopinu palkan joka jää alle tessin niin ei voi katsoa kun peiliin...

Nää pellet joka ensin sopii jonkun palkan ja sitten jälkikäteen menee liitton kautta karhuamaan saataviaan pistaa niin vihaks..
Mitä sitä itkemään jos kerran itse on sopparia tehny...
Mun mielestä liitolle ei kuulu näitten pellejen palkka "saatavien" setviminen.... Miksi sit alkujaan edes lähtee alle tessin töihin???

Poissa Raimo

• Valvoja
  • *
« Vastaus #70 : 29-03-2009, 20:52:44 »

Sanotaan sitten näin päin että kuinka monen huolintaliikkeen luulet maksavan niin hyvin että kuskille on varaa maksaa TES-palkkaa... ( ja sitten aivan turha tulla sanomaan että sehän on vaan neuvottelukysymys...) :vihel:
Jaa, kyl´ne on hullui...

Poissa Raimo

• Valvoja
  • *
« Vastaus #71 : 29-03-2009, 20:53:52 »
Jos kerron on itse sopinu palkan joka jää alle tessin niin ei voi katsoa kun peiliin...

Nää pellet joka ensin sopii jonkun palkan ja sitten jälkikäteen menee liitton kautta karhuamaan saataviaan pistaa niin vihaks..
Mun mielestä liitolle ei kuulu näitten pellejen palkka "saatavien" setviminen.... Miksi sit alkujaan edes lähtee alle tessin töihin???
Tässä olen kyllä aivan samaa mieltä  :aamen:  Kyllähän se on jo töihin lähtiessä oltava selvää miitä siitä tienaa... :vihel:
Jaa, kyl´ne on hullui...

forssi83

• Vieras
« Vastaus #72 : 29-03-2009, 20:55:28 »
juu, turhaan liitto noita palkkasiaoita hoitaa jos on kuskin ja isännän välinen sopimus...

Poissa mari

• Ajoneuvos
  • *
  • Sukupuoli: Nainen
« Vastaus #73 : 29-03-2009, 21:00:25 »
Sanotaan sitten näin päin että kuinka monen huolintaliikkeen luulet maksavan niin hyvin että kuskille on varaa maksaa TES-palkkaa... ( ja sitten aivan turha tulla sanomaan että sehän on vaan neuvottelukysymys...) :vihel:

Niinpä. Hullu tilanne, koska palkka on määrätty. Ja jollet maksa sitä, olet lirissä. Ja jos maksat, olet lirissä. Miksi siis työllistää ketään?
Nämä palkka-asiat on yrittäjän ja kuljettajan välisiä asioita, ja sellaisina niiden pitäisi myös pysyä. Jos sopimukset on tehty ja hyväksytty, ei niitä pitäisi mistään liitosta enää perätä. Vaan kun näitä löytyy.
Sitä saa mitä tilaa ehkä opit sen sä nyt, kun kaiken itse pilaa on turha olla pettynyt. -Yölintu-

Poissa Paroni

• Maantiekiitäjä
  • *
« Vastaus #74 : 29-03-2009, 21:54:20 »
Asiast lentokoneeseen. Taitaa nuo jenkit tuntea suomalaisia irtoperäkuskeja kun Amazing Racessa blondeille jenkeille tulee Suomesta ekana mieleen että "Eikö siellä käytetä puukenkiä?"

Poissa Jukka

• Pikalähetti
  • *
« Vastaus #75 : 30-03-2009, 02:00:08 »

Asiasta voi olla vähän toistakin mieltä...

Työnantaja, joka tällä alalla ottaa työläisen alle lain edellyttämän palkkatason on joko huijari tai kiristäjä. Kuski, joka lähtee tekemään työtä alle em. palkkatason on joko huijattu tai kiristyksen uhri. En kovin helposti lähtisi syyllistämään uhria jos tämä lähtee hakemaan laillisia saataviaan oikeudesta liiton avustuksella... On ihan tarpeeksi vaikeaa myöntää itselleen tulleensa huijatuksi ja hyväksikäytetyksi ettei siihen enää tarvita kolleegojen irvailuja "iltalypsyistä".

Jokainen työnantaja tällä alalla tietää taatusti mitä velvollisuuksia hänellä on palkanmaksun osata. Jokainen kuski ei tiedä mitä oikeuksia hänellä on palkkatason osalta ja toisaalta voi todellakin olla vaikeaa kieltäytyä tekemästä työtä alle TES-tason jos talolainat painaa päälle (=kiristyksen uhri) ja muuta työtä ei vaikuta olevan tarjolla....

En todellakaan ymmärrä miksi toisen hädänalaisen tilan hyväksikäyttäjän, kiristäjän ja/tai huijarin pitäisi saada hyötyä tempustaan. Mutta olenkin ollut tällä alalla vasta pari vuotta tehtyäni kolmisenkymmentö vuotta töitä ihan muulla alalla...

Poissa IsoPaha-Heikki

• RAHTIHEMMO
  • *
  • brummi-proletaari
  • Työajokki: Pystylamppu-FH
« Vastaus #76 : 30-03-2009, 03:10:54 »
Kannattaako tätä keskustelua viedä siihen, että ne on tyhmiä jotka ajaa irtoperiä tuntipalkalla, ilman lisiä? kun on helvetisti niitäkin jotka ajaa kilsapalkalla ilman lisiä, jolloin samoista hommista kuukausitulot saattaa olla vaikka 1000eura vähempi. riippuen toki mitä se toinen saa tuntipalkkaa ja mitä toinen kilsalta.

jotkut ei saa päivärahoja, joillakin ei tunneta sanaa "pekkanen"...

Itse olen ainakin tyytyväinen "palkka & työn helppous ja mielekkyys" -suhteeseen  :aamen:
Escucha el Oi!

zoupe

• Vieras
« Vastaus #77 : 30-03-2009, 20:38:08 »
....
tää meni ehkä hiukan yli , mut niinku sanoin , ni noi on vaan mun mielipiteitä... joku kai sai sen käsityksen et pitäs töissä olla joka vkl... en tarkottanu sitä vaan sitä et vois niit vkl hommia edes joskus tehä...

hyväMik@_75 älä ala mulle selvittämään tätä talovelallisena oloo tai käytännös yksinhuoltajana oloo.
mä en tunne sinua , etkä sä minua , mut sen voit uskoa etten tarvi sun esimerkkejä asiasta...

Hyvät jatkot vaan kaikille ja sori jos jonkun mielen pahotin...
« Viimeksi muokattu: 31-03-2009, 00:18:59 kirjoittanut zoupe »

Poissa Mik@_75

• Hemmodesteri
  • *
« Vastaus #78 : 30-03-2009, 20:51:21 »
Kyllä se on miehestä kiinni onko töitä vai eikö ole... ja onhan se tapana erotella jyvät akanoista... toiset tekee täitä , toiset itkee tekemättömyyttään... Enkä nyt osoita viimistä kirjotusta kenellekään henk.kohtasesti

Ja muistetaan se kuitenki että samassa paskassa tässä uidaan....kai...

Melko vahva mielipide :hattu:

Tätä en kohdista keneenkään henk.koht. mutta lainaan siksi, kun tuossa on tuo toteamus kyllä se on miehestä kiinni onko töitä vai eikö ole, josta olen erimieltä.

Eli melko kova yleistys, että ois äijästä kiinni, onko töitä. Tosin, tuo ei kyllä kertonut, että töitä yleisesti, vaiko siellä mihin on töihin mennyt?

MUOKS pakko vähän jatkaa, edelleen keskustelun herättämis linjalla, eli vastakkainen näkemys, kuitenkaan kehenkään/mihinkään henk.koht. kohdistamatta. On vaan niin hyvä kirjoitus, että paljon palikoita, josta ottaa kiinni :hattu:

TÄÄ ON VAAN MUN MIELIPIDE MUT KUITESKI.... Jos akka pakkaa kamansa kun isäntä on töissä ni mun mielest se kertoo ettei tää ko. nainen ole kovinkaan paljon välittänyt , eli hienosti sanottu rakastanut tätä miestä... kyllä naisen luulisi tajuavan mihin ryhtyy kun rahtarin ottaa elämänkumppaniks... Ja mulla on itellä kaks pientä poikaa kotona odottamas emännän lisäks ja tiedän varmasti ettei se isän " sankaruus " häviä jos joskus on viikonlopulla töissä . Meillä ainakin lähtee koko perhe toisinaa viikonloppuvaihdolle... eriasia jos isä on sellanen velliperse ettei ota perhettään mukaan... Se on loppujenlopuksi vaan järjestely kysymys , se perheen yhteinen aika...

Juuh, eli eukon vika, jonsei ymmärrä, että aviossa 4 alaikäisen kanssa talovelallisena, olet käytännössä yksinhuoltajana ja kaikilla avioliiton jarruilla. Hmmmm.. mielenkiintoista. Voin kertoa, että alkaa vahvempikin taipumaan ku tuota on ensimmäiset 20vuotta kattellu, ku ukko lähtee sunnuntaina ja tulee perjantaina. Ja on kyllä pitänyt perheen kesken ne vähät ajat.

ja sitten tää TES juttu... Forssiko kirjotti sen henkilön valehtelevan joka väittää saavansa TES palkan ?? Mää varmaan myös valehtelen siittä ettei mun ainaka ol tarvinu koskaan vinkua töitä polvillani...

Tähän nyt ei varmaan tartte kommentoida sen enempää yksilöidysti kuin yleisestikkään.

ja valehtelen myös siittä ettei tää auto ole seisonu yhtään täyttä päivää kotona työttömänä...

Se on hienoa, minä en vois omasta työkalusta sanoa mitään tuommoista, se olisi perätöntä. Tosin se on sitten ihan kunkin pähkinöitävissä, makkoileeko miun työkalu :ajoa: tuolla pihalla ihan siitä syystä, että kuski ei oo ollu halukas tuhlaamaan vapaapäiviään, vaiko siitä syystä, että juitsari ois vit**ntunut, ja ei anna keikkaa, vaiko siks, että eesti kaveri ajaa halvemmalla, vaiko ihan siitä syystä, että joku jenkki teki hienon kuplan, joka posahtaessaan kadotti rahat maailmasta, jonka jälkeen kenenkään ei oo tarttenu mitään tehdä, kun kellään ei oo rahaa ostaa mitään.

Ihan nuin niinkuin yleisellä tasolla... Eli ei o aina kuskin vika, jos auto seisoo, mut ei myöskään aina isännänkään.

Ja tää oli mun mielipide, saa ottaa palkokasvaimia hengityselimiin jos tykkää, ja voin jopa antaa niitä jos omat ei riitä.
« Viimeksi muokattu: 30-03-2009, 21:26:40 kirjoittanut Mik@_75 »

Poissa IsoPaha-Heikki

• RAHTIHEMMO
  • *
  • brummi-proletaari
  • Työajokki: Pystylamppu-FH
« Vastaus #79 : 30-03-2009, 20:52:02 »

Kyllä se on miehestä kiinni onko töitä vai eikö ole... ja onhan se tapana erotella jyvät akanoista... toiset tekee täitä , toiset itkee tekemättömyyttään...

kyllä toi nyt on aika kakkaa.

Jyvät akanoista..ei monillakaan ole tässä kohtaa kuitenkaan pokkaa/halua erotella mitään jyviä akanoista. siis jos tarkoitat sitä, että kitisijät jätetään ilman ajoja, ja nää king of the roadit saa kaikki keikat? Kyllä noi huolintaliikkeet aika paljon ajattelee kuitenkin tulevaisuutta. Ainakin meillä yritetään kaikille autoille suht yhtä paljon saada kilsoja viikossa. Että kun joskus taas vilkastuu, niin ois miehet vielä ringissä.

Eri asia saattaa olla isommilla huolintaliikkeillä. meillä on tällä hetkellä vaan vissiin 11 veturia tässä ringissä.
« Viimeksi muokattu: 30-03-2009, 20:55:11 kirjoittanut IsoPaha-Heikki »
Escucha el Oi!

Poissa Jamppi

• Rahtari
  • *
« Vastaus #80 : 30-03-2009, 21:07:38 »
joooooo...

En sitte tiiä kannattaako töitä tehä pelkästään työn tekemisen ilosta? Kyl työstä pitäs saaha myös työn arvonen palkka...
Enkä mä kyllä ymmärrä alkuunkaan miksi tässäkin keskustelussa saa semmosen kuvan, että ne jotka arvostavat ammattitaitoaan sen verta että pyytävät ja haluavat sitä vastaavaa palkkaa leimataan löysäperseisiks pitsin-nyplääjiks?

Siinä ei paljon prassailtavaa pitäis olla että on valmis tinkimään palkastaan ja eduistaan jotta saa ajaa.
Sitä voi ehkä kutsua myös ammatti-taidottomuudeks, tiedä häntä...  Jokanen voi tehä omat johtopäätökset...

Poissa Gegu

• Ammattiautoilija
  • *
  • "Suomi on tänään sun voo oo o aina sun"
  • Työajokki: M-B Actros 2551
« Vastaus #81 : 30-03-2009, 22:10:21 »
Asiasta voi olla vähän toistakin mieltä...

Työnantaja, joka tällä alalla ottaa työläisen alle lain edellyttämän palkkatason on joko huijari tai kiristäjä. Kuski, joka lähtee tekemään työtä alle em. palkkatason on joko huijattu tai kiristyksen uhri. En kovin helposti lähtisi syyllistämään uhria jos tämä lähtee hakemaan laillisia saataviaan oikeudesta liiton avustuksella... On ihan tarpeeksi vaikeaa myöntää itselleen tulleensa huijatuksi ja hyväksikäytetyksi ettei siihen enää tarvita kolleegojen irvailuja "iltalypsyistä".

Jokainen työnantaja tällä alalla tietää taatusti mitä velvollisuuksia hänellä on palkanmaksun osata. Jokainen kuski ei tiedä mitä oikeuksia hänellä on palkkatason osalta ja toisaalta voi todellakin olla vaikeaa kieltäytyä tekemästä työtä alle TES-tason jos talolainat painaa päälle (=kiristyksen uhri) ja muuta työtä ei vaikuta olevan tarjolla....

En todellakaan ymmärrä miksi toisen hädänalaisen tilan hyväksikäyttäjän, kiristäjän ja/tai huijarin pitäisi saada hyötyä tempustaan. Mutta olenkin ollut tällä alalla vasta pari vuotta tehtyäni kolmisenkymmentö vuotta töitä ihan muulla alalla...

Totta on että kaikkien kuuluisi maksaa se yleis sitova palkka, mutta kaikkien kuuluis se myöskin vaatia. Ja nimenomaan töihin meno vaiheessa eikä käräjillä jälkikäteen. Noilla käräjöinneillä ei saa kuin omaan otsaansa leiman ja hankaloittaa omaa elämäänsä. Aika rankoilla syytöksillä syytät isäntiä jotka teettää alihinnalla. Pitäishä alihunnalla tekeviä kuskejakin sit syyttää vähintää harhaan johtamisesta tai muuten vaa yleisestä vetelyydestä omaa etua kohtaan. Oon ennenkin sanonu ja sanon vastasuudessakin, niin kauan kun löytyy se kuski joka sanoo et voin tehä esim ilman ylitöitä nii just tasan tarkkaan nii kauan löytyy se isäntä joka polkee hintaa. Syytä on kummassakin osapuolessa joidenka kuitenkin yleisen viihtyvyyden kannalta pitäis vetää yhtä köyttä. Valitettavasti näin ei ole, mutta kenties joskus. Sillä se ei ainakaan parane et kuskit syyttää isäntiä ja päinvastoin, kuten sanottua molemmilla osapuolilla on varaa parantaa eikä yksin isännillä kuten monesti annetaan ymmärtää. En sit mitenkä koita puolustella ketää veivaria tai kusett

Poissa Gegu

• Ammattiautoilija
  • *
  • "Suomi on tänään sun voo oo o aina sun"
  • Työajokki: M-B Actros 2551
« Vastaus #82 : 30-03-2009, 22:12:36 »
siis kusettajia

Poissa Jani-85

• Maantiekiitäjä
  • *
  • Ikkunakyltti: Naibel
« Vastaus #83 : 30-03-2009, 22:13:49 »
joooooo...

En sitte tiiä kannattaako töitä tehä pelkästään työn tekemisen ilosta? Kyl työstä pitäs saaha myös työn arvonen palkka...
Enkä mä kyllä ymmärrä alkuunkaan miksi tässäkin keskustelussa saa semmosen kuvan, että ne jotka arvostavat ammattitaitoaan sen verta että pyytävät ja haluavat sitä vastaavaa palkkaa leimataan löysäperseisiks pitsin-nyplääjiks?

Siinä ei paljon prassailtavaa pitäis olla että on valmis tinkimään palkastaan ja eduistaan jotta saa ajaa.
Sitä voi ehkä kutsua myös ammatti-taidottomuudeks, tiedä häntä...  Jokanen voi tehä omat johtopäätökset...

eipä siit 3500 euron kk-palkast paljoo iloo oo jos teet 350 työtuntia kk.
Olen koukussa elämään vaikkei elämäni ole koukussa.

Poissa Paroni

• Maantiekiitäjä
  • *
« Vastaus #84 : 30-03-2009, 23:55:06 »

Tai sit sitä voi kutsua muiden pakkiin kusemiseks. Sanon ihan suoraan ettei mun palkkaa lasketa TES-taulukon mukaan mut ei mun palkka oo myöskään sen pienempi mitä se olis TESin mukaan. En valita, itse olen palkkani neuvotellut ja tyytyväinen siihen olen.

Poissa Juha.H

• Ajoneuvos
  • *
  • Titteli: ...
  • Työajokki: Transportteri
« Vastaus #85 : 31-03-2009, 08:20:33 »
Tuota noista töiden tekemättömyydestä ja niitten itkemisestä vois kertoa tällaisen elävänelämän esimerkin.
Olin eräässä isommassa kuljetusliikkeessä tuossa jonkun aikaa sitten töissä niinkuin osa jo tietääkin. No siellä oli sellainen linja missä vietiin aamulla tornioon tavaraa ja otettiin sieltä sitten tullessa noutoja jos niitä sattui olemaan. Vanhemmat kuskithan sitten antoi isällisiä neuvoja miten se päivä sitten lusmuillaan viimesen päälle ettei vaan tarvii mitään oulussa enää tehdä kun tulee takaisin. Eli ohjeet meni suunnilleen näin.
Sitten kun oot saanu siellä torniossa purettua sen kuorman niin ota vaikka parin tunnin unet,(pystyhytillisessä autossa, joo ei vois vähempää kiinnostaa) ja rupea sitten soittelemaan jos ois niitä noutoja. Tai vastaavasti jos oli joku isompi nouto tiedossa, niin sitten ku saat sen kuorman sidottua niin ota parin tunnin unet ja lähde sitten ajeleen hissukseen oulu kohti.
Itse kun ei ole tottunut tuollaiseen niin minähän purin kuorman ja soitin noudot samantien ja ajelin ouluun, parhaina päivinä kerkes vielä oulussa jakaa aikapaljon tavaraa ennenkuin työvuoro loppui. Mieluummin kulutellin sen työvuoron jotain tekemällä, kun ei tuo aika itellä ainakaan kovin nopeaa jouten ololla kulu.
No eihän siinä, juitsarit oli kyllä tyytyväisiä mutta nämä muut kuskit sitten rupes itkemään kun heidän hyväksi havaitsema lusmuilu ei enää tahtonu onnistua kun juitsarit rupes ihmettelemään että miten yks mies voi joutua sieltä aina aikaisemmin pois kun muut.
Eipä sitten tarvinnu sitä linjaa enää ajaa, sai muut vissiin puhuttua minut pois siltä reitiltä vaikka hommat kyllä taisin paremmin hoitaa..
Joskus tuntuu että tietää kaiken kaikesta, mutta ei muista mistään mitään.

Poissa Liquidi

• Rekkamies
  • *
  • Löpökuski
  • Ikkunakyltti: Panu
  • Työajokki: Scania 560R
« Vastaus #86 : 31-03-2009, 13:10:35 »
Sitten näille "venyttäjille" joita Juha.H edellä mainitsi pitäis vielä maksaa se TESsin mukanen palkka! Reiluako ? :suru: Tälläista porukkaa on valitettavasti paljon, etenkin isommissa taloissa.. Pienissä firmoissa tämä ei pitkän päälle onnistu, koska jokaisen oletetaan saavan jotain aikaan.. Nämä venyttäjät on sitä porukkaa, jotka AKT:n lippis päässä vahtivat toisten tekemisiä, ettei kukaan muukaan vaan tekis töitään kunnolla, jotta heidän lusmuilua ei huomattais. Kovaan ääneen ollaan kaikkea vaatimassa, mutta itse ei anneta edes sitä rehellistä työpanosta. Kuten moni liiton mies käyttää sopimuspalkalla ajavista termiä "vapaamatkustaja", niin samalla lailla tämä em. porukka on niitä vapaamatkustajia.
Siinä vaiheessa kun firmat alkaa siirtää autoja alihankkijoille, edelleen tämä sama porukka, pitää meteliä miten alihankkijat ja heidän kuskit ajavat alihinnalla (tietämättä kuitenkaan paljonko kukin saa), mieleen ei juolahda, että haettaisiinko rahalle parempaa hyötysuhdetta... ???

Poissa sav_O

• Maantiekiitäjä
  • *
  • Periaatteessa se on ihan sama periaate
  • Ikkunakyltti: KÖSSI
  • Työajokki: FH500
« Vastaus #87 : 31-03-2009, 13:20:09 »
Turhaan en lusmuile työpäivän aikana, mutta silti; Tuntipalkka on aina Tuntipalkka :aamen:
Ei mahdu suin surminkaan luppoaikaa tähän almanakkaan. En tahdo kultaa, kunniaa kuulla vain ja ainoastaan – AJAKAA!