Kirjoittaja Aihe: Apua tarvitaan sivuston kanssa!  (Luettu 19934 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa apksfi

  • Apumies
  • *
  • Viestejä: 2
  • Sukupuoli: Mies
Apua tarvitaan sivuston kanssa!
« : 18-01-2012, 23:21:10 »
Tervehdys kaikille rahtihemmoille!

Olen Aki Pouta, asun Jyväskylässä ja ikää on nyt 22 vuotta. Pidän netissä omaa sivustoa. Se painottuu tieliikenteeseen ja sisältää muun muassa blogin, gallerian ja lukuisia hyödyllistä tietoa tarjoavia kirjoituksia. Itsekin olen ammatiltani yhdistelmäajoneuvon kuljettaja, ja toisaalta kiinnostus alaa kohtaan onkin ollut nettisaitin inspiraation lähteenä.

Sivuston tarjonta on jaoteltu osioihin, joista yksi on nimeltään Raskas kalusto. Se tarjoaa sisältöä isoista autoista kiinnostuneille. Osio on vielä tarjonnan puolesta lapsenkengissä, mutta olen suunnitellut vähän kaikenlaista sisältöä. Saitin nimi on apks.fi ja sitä voi käydä katselemassa osoitteessa www.apks.fi, Raskas kalusto -osioon pääsee suoraan tästä. Joillekinhan saitti voi olla jo tuttu.

Miksi tämä sivusto?
Netti on tänä päivänä paljon käytetty tiedon lähde ja toisaalta monelle hyvä paikka viettää aikaa. Olen suunnitellut Raskas kalusto -osiosta paikkaa kaikille raskaasta kalustosta kiinnostuneille ja erityisesti alasta tietoa etsiville. Perimmäinen tarkoitus olisi korjata suuren yleisön vääriä käsityksiä alasta ja sillä toimivista tekijöistä sekä tietoa ja tarinoita antamalla edistää tulevaisuuden tekijöiden löytymistä. Periaate on "alan ihmisiltä ulkopuolisille", ei pelkästään "alan ihmisiltä alan ihmisille", eli tarkoitus on siinä mielessä vääntää rautalangasta ja tarjota perusasioitakin. Kaiken tiedon ohella voi esimerkiksi katsella ja ladata kuvia; galleria on jo nyt tarjolla.

Mikään sivustohan ei kuitenkaan toimi ilman kävijöitä, ja jos sillä on aktiivisia tukijoita, on asiat vielä paremmin. Esimerkiksi hakukoneet toki tuovat jonkin verran kävijöitä, mutta kyseessä on murto-osa kaikista mahdollisesti kiinnostuneista. Näinpä olenkin markkinoimassa sivustoa täällä.

Eikö näitä jo ole?
Meillähän on jo esimerkiksi Rahtarit Ry ajamassa kuljetusalan ammattilaisten etua, ja esimerkiksi tämä Rahtihemmot on suosittu kokoontumispaikka. Oman sivustoni tarkoitus ei olekaan lähteä kilpailemaan vaan ennemmin lähteä tekemään yhteistyötä. Jokaisella taholla on sitten oma vahvuus: Rahtarit Ry on enemmän jalkautuvaa sorttia oleva järjestö kuin varsinaisesti netissä toimiva yhteisö, ja Rahtihemmoissa keskipiste on selvästi tämä keskustelupalsta. Apks.fi, tai sen Raskas kalusto -osio, olisi sitten vaikka sosiaalista mediaa hyödyntävä tiedon ja kiinnostavan materiaalin lähde.

Lisäksi toki on alan lehtiä, kuten Raskas kalusto ja Ajolinja, mutta niissä on paperilehtien rajoitteet ja sisältö toisaalta painottuu alaan kokonaisuudessaan. Ne ovat myös maksullisia. En ole suunnitellut tekeväni edes mitään aikakausilehden nettiversiota, eli uutta sisältöä tulee aina kun kerkeän sitä väsätä eikä kyseessä ole päätoimi. Lisäksi toiminta on ainakin vielä harrastepohjaista, eikä siihen liity yritystoimintaa. Siinä ei suoraan sanottuna liiku raha mihinkään suuntaan. Paitsi palvelintilan tarjoajalle, mutta kyseessä on pieni vuosittainen summa.

Tällaista apua kaivataan
Joka tapauksessa toivoisin ehdotuksia siitä, minkälaista tarjontaa te alan työntekijöinä ja varmasti isoista autoista kiinnostuneina haluaisitte nettisivustolla olevan. Lisäksi kaikenlaiset muut ideat ovat toki tervetulleita. Minuun voi ottaa suoraan sähköpostilla yhteyttä (pitäisi näkyä profiilissa), ja Facebook-profiilin näkee täällä.

Olen myös suunnitellut niin sanottujen kuljettajaprofiilien tekemistä. Ne voisivat olla teksti- tai videomuodossa. Niissä kunkin suoritealan kuljettaja (maitoauton, kappaletavaran, jakeluauton ym.) kertoisi omasta työstään ja voisi tuoda esille näkemyksiä vaikka joistakin ongelma kohdista (henkilöautoilijat, kiire, Lvm:n suunnitelmat jne.). Vähän samaan tapaan kuin alan lehtien jutut, mutta nettiin suunnatussa muodossa. Myös koska oma ura on vasta kovin alussa ja olen sosiaalista sorttia, on ajatus reissulle mukaan lähdöstä siinäkin mielessä koukuttava. Ei siis haittaa jos jutun teosta ei jostain syystä tulekaan mitään.

Olen varustautunut nappaamaan kameran ja kynän ja lähtemään auton kyytiin, mutta toisaalta kirjalliset profiilit voi tekaista yhteistyössä vaikka sähköpostin välityksellä. Toki reissuja rajoittaa omat kiireet, mutta tällä hetkellä viikonloput ovat hyvää aikaa. Olisiko täällä siis ideasta kiinnostuneita?

Olen myös kiinnostunut neuvottelemaan Rahtihemmojen ylläpitäjien kanssa yhteistyöstä!

Kaikki tämä voi tietysti tuntua kunnianhimoiselta ja kysymys voi olla, ketä varten teettäisin itsestäni haastattelun jollekin nettisivulle, jolla ei käy kuin ehkä 10 ihmistä päivässä. Toisaalta kaikki menestystarinatkin ovat alkaneet ehkä liian kunnianhimoiselta vaikuttaneesta ideasta, ja ilman aktiivisuutta ei mikään suuren yleisön tietoon voisi noustakaan!

Täsmennettäköön vielä, että sivuston taustalla ei ole mitään poliittisia, taloudellisia tai vastaavia tarkoitusperiä, vaan ihan vain kiinnostus komeita autoja kohtaan ja halu tuoda kuljetusala hyvään valoon. :)

Kiitos etukäteen avusta ja hyvä jos ainakin vierailitte sivustolla!