Kirjoittaja Aihe: Kuorman sidonta  (Luettu 604684 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa anne74

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 1213
  • Sukupuoli: Nainen
  • Titteli: Eläkeläinen
Kuorman sidonnoista juttelisin,
« Vastaus #44 : 06-06-2008, 18:48:51 »
joo mutta se on asia josta aina viranomaisten kanssa saa vääntää kättä,ite en tarttte ku muistaa säiliöiden luukut panna kiinni.se on hyvä että,täälläkin niistä asioista kirjotettaan.
Kyllä, oikeessa olet! Näistäkin tarvitaan keskustella  :hattu:
Otin ja siirtelin vaan nää tänne oman otsikon alle (joka ei iha täydelisesti onnistunu  :vihel:   :puna:  )
sisimmässään ikuinen yhdistelmän kuljettaja, vaikka elämä asetti esteen tehdä sitä työnä

Poissa Pete

  • Hemmodesteri
  • *
  • Viestejä: 1057
  • Sukupuoli: Mies
  • Työajokki: MAN TGX 540
Kuorman sidonnoista juttelisin,
« Vastaus #45 : 06-06-2008, 19:03:49 »
:P   :P  sulle!  :kippu:  Kun en osannu! Ei ollu sellasta siirrä-linkkiä ni tökkäsin sitte Jaa aihe. Ja kato nyt, se laittoi sen samalla otsikolla uudeks topiciks! Anne atk-ihme!   :kippu:   :kippu:  :kippu: 
No hyvinhän se meni. Sait sentään jotain aikaan. :kippu: :kippu: Ei sitä kaikkea voi kerralla osata mutta eiköhän nuo "viisaammat" auta jahka ehtivät.  ;)

Poissa HC

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 996
  • Sukupuoli: Mies
    • Kuvia
  • Työajokki: Scania R500
Kuorman sidonnoista juttelisin,
« Vastaus #46 : 07-06-2008, 06:27:01 »
Tuo on jo suoraa vittuilua. Juuri niinkuin sanoit niin korkean ois voinu sitoa mutta ei siitä oikeasti ois ollu mitään taikaa. Toki jos ois ollu levyjä niin niitä eteen ja sivulle mutta ei siinäkään oo mitään järkeä kun nuo ei kerta mitään paina. Eli miksi sitoa. Niin ja eihän muuten kuormaa sen takia sidota että se kolarissa pysyis paikallaan vaan siksi ettei se aiheuta lisää vahinkoa normaaleissa liikennetilanteissa niinku jarrutuksissa ja käännöksissä. Jos sulla on ollu tyhjiä maitorullakoita melkein kärryllinen niin ei ois nuilla tavaroilla ollu paljon painoarvoa vaikka ne ois kärrynperällä tanssinu ripaskaa koko välin Rovaniemeltä Ouluun asti. Meillä on muuten FRC kärryssä lattiakoukut ja monella muullakin jolla on kylkiaukeava. Ja on niitä umpivehkeissäkin.

En ny iha vittuiluna ottanu mutta ei ollu oikee mitään pointtia kirjottaa edes noottia tuosta. Kuitenki suuressa osassa laatikoista on viinereitä, jäätelötuutteja yms. massiivista tavaraa. Ei tuu seinän ulkopuolelle ku purkaessa tai jos seinät häviää ympäriltä.
Arvelinki että kyllä FRC-kontteihinki täytyy saada lattiakoukut. NTM'llä oli kätevä sellanen upotettu urakisko lattiassa, mihin sai spesiaalin räikän kiinni. Ei jää koukut haitoille.
Keep on truckin'

Poissa HC

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 996
  • Sukupuoli: Mies
    • Kuvia
  • Työajokki: Scania R500
Kuorman sidonnoista juttelisin,
« Vastaus #47 : 07-06-2008, 06:29:06 »
Pumppu on kyllä ihan viisasta sitoa ku se painaakin jo yli 70kg. Kaveri laitto pumpun levyllä seinää vasten ja ajeli muutaman kilsan ja kurvas liikenneympyrään. Kontti oli tyhjä ja pumppu pääsi irti. Se tuli kylkiovesta ulos mutta ei onneksi osunu kenenkään autoon.

Tutun jakoautossa oli sellaset lukot sivu ovessa että ne saatto valehella. Näyttää että ovi on salvassa vaikka tosiasiassa kumitiivisteet vaan puristaa ovea kiinni. Eräässä kurvissa nokkakärryt lens kaaressa pihalla ja vastaantulijan eteen! Ei onneks osunu tälläkään kertaa.
Keep on truckin'

Poissa IsoPaha-Heikki

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 4291
  • Sukupuoli: Mies
  • brummi-proletaari
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: Volvo FH
Kuorman sidonnoista juttelisin,
« Vastaus #48 : 07-06-2008, 12:33:08 »
ainakun näkee punaisen valon, kuuluu painaa kaasua eikä jarrua. oli sitten kyse liikennevaloista tai poliisista...

no ei. itsekin olen menossa parin viikon päästä oikeuteen kuormansidonnan osalta.. 580euroa lätkäisivät. voin informoida ja spekuloida enempi sitten kun olen siellä käynyt. katsotaan miten pojan käy.
Escucha el Oi!

Poissa Mik@_75

  • Hemmodesteri
  • *
  • Viestejä: 1154
  • Sukupuoli: Mies
Kuorman sidonnoista juttelisin,
« Vastaus #49 : 07-06-2008, 16:00:29 »
Tässä tais olla ensimmäinen kommentti, joka sivusi aihetta:
*kuorman sidonta*
Muutoin oli juttuu kokosivu aukeevista sun muista. Toi topicci siis mun mielestä ei oikein natsannu tähän aihepiiriin.


Noo, liekkö siittä kannattaa enempiä kummastella, se vaan kuuluu yleisesti foorumi keskusteluun, tuommoinen rönsyily..

Jossain joskus tutkittu, että aihe + 75 vastausta sisältää keskimäärin ensimmäiset 3 viestiä aiheesta, jonka jälkeen jostain muusta aiheesta, jonka jälkeen keskustelun edetessä max 10 viestiä taas aiheesta. :hattu:

Kuten tämäkin viesti, ja tätä edellinenkin osoittaa, ei tullut itse aiheeseen mitään uutta, eikä oikein siihen mitenkään liittyvääkään.. Tämmöstä tällä kertaa, ja [ot] taitaa jatkua tästäkin eteenpäin...

Niin, samassa tutkimuksessa taidettiin todeta, että rönsyily on paitsi rikkaus, myös taustoittava/valaiseva osa keskustelua, jolloin itse aiheesta taas voi saada irti enemmänkin.

Poissa mari

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 617
  • Sukupuoli: Nainen
  • Titteli: Duunari
Kuorman sidonnoista juttelisin,
« Vastaus #50 : 08-06-2008, 13:37:37 »
Sehän kirjoitetaan silloin varauma kohtaan että on vajaavaisesti pakattu ja sidotaan silti. Kuormahan tulee tarkastaa kyytiin otettaessa jo sen takia että jos se on valmiiksi rikki aikaisempien kyytien takia. Ja jokuhan sen varauman varmasti kuittaa oli sitten terminaali tai suoraan asiakas. Sillä varmistaa ettei itseä tulla syyttelee. Ainakin Kespedillä tämä toimi hyvin.

Se laki on aika yks selitteinen sen kuormansidonnan suhteen.

Oon myös kuullut että on tullut sanomista siitä kun pumppu-kärryt on ollut pelkän kumipalan varassa seinää vasten tyhjässä autossa.

Nekin tarttis aina olla liinan takana.

Siistitään tämä kun tuli sanomista. Anteeksi.
« Viimeksi muokattu: 09-06-2008, 21:45:43 kirjoittanut mari »
Sitä saa mitä tilaa ehkä opit sen sä nyt, kun kaiken itse pilaa on turha olla pettynyt. -Yölintu-

Poissa Jamppi

  • Rahtari
  • *
  • Viestejä: 121
  • Sukupuoli: Mies
Kuorman sidonnoista juttelisin,
« Vastaus #51 : 08-06-2008, 17:03:13 »
Voi kyynel, oonko taas kussu muroihis?? Mikä suo estää paperi rullia sitomasta kunnolla?? Kyllä ne rullatkin on ihan mahollista sitoa kunnolla, niin ettei tu sanomista.

Poissa Raimo

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 1050
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: Raimo
  • Työajokki: Scania R560 -11
Kuorman sidonnoista juttelisin,
« Vastaus #52 : 08-06-2008, 17:31:42 »
Tässä olis yksi esimerkki kuinka näitä paperirullia kuskataan(ei varmaankaan ihan kaikkien lakipykälien mukaan).
Rullat painoi muistaakseni n. 2600-2800 kiloa ja keulassa on eurolava poikittain (koska keulassa on lämpökone ei rullaa voinut laittaa etusermiin kiinni ja toiseksi jos taas olisi laittanut  niin vetoakselin painot olisi paukkunut yli).
Eurolavaa vasten olevassa rullassa on 2 liinaa keskeltä yli,6 seuraavassa 1 liina yli ja viimeisessä 2 suoraan yli. Ei varmaan ihan kaikkia lain pykäliä täytä mutta pari kertaa on Suomen ja Ruotsin poliisit kontranneet eivätkä antaneet noottia... Kieltämättä kaikki rullat olis ehkä ollut hyvä vetää kahdella liinalla mutta tollasessa kaapissa kun ei aina meinaa koukun paikat osua kirveelläkään kohdalle. Pääasia että on kunnolliset kulmapalat eikä lavanpohja ole täynnä vanhoja nauloja... Kommentoikaa vapaasti  ;)

Jaa, kyl´ne on hullui...

Poissa kpm

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 2136
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: KARI
Kuorman sidonnoista juttelisin,
« Vastaus #53 : 08-06-2008, 18:18:43 »
Kyllä mä sanoin ettei noista ole muille tienkäyttäjille vaaraa kun ei mitään painavia lavoja ole. Eriasia jos ois jotain painavaa matalaa tavaraa autossa jossa lattiaan ei voi sitoa. Eihän sellaseen voi semmosta kuormaa ottaa! Onha nuo irti tuolla mutta ei siittä ole harmia ku mulle (ja Valiolle) :D
Ois ne valoista voinu rokottaa, sammutin parkit ja ylimmääräsiltä valoilta virrat heti ku partio tuli vastaan ja käänty perään  :koff: 
Ku juttelin työnantajan kans tuosta niin hän oli mun kans samaa mieltä. Ois iha jees päästä joskus kunnolla pähkäileen poliisin kans noita sakotusperusteita. Tuossa ei oikeen kehannu ku ois kuitenki ottanu vittuiluna  :heko:

Eipähän nuo polliisit ajattelekkaan omilla aivoillaan,vaan lukevat lakikirjaa kuin piru raamattua   ;) mullakin on katkaisija noille ylimääräisille valoille omassa ajokissa  :vihel:

Poissa HC

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 996
  • Sukupuoli: Mies
    • Kuvia
  • Työajokki: Scania R500
Kuorman sidonnoista juttelisin,
« Vastaus #54 : 08-06-2008, 18:21:13 »
Voi kyynel, oonko taas kussu muroihis?? Mikä suo estää paperi rullia sitomasta kunnolla?? Kyllä ne rullatkin on ihan mahollista sitoa kunnolla, niin ettei tu sanomista.

Oisko parempi olla hiljaa ku sä et selvästikkään osaa keskustella ilman vittuilua.
Keep on truckin'

Poissa kpm

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 2136
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: KARI
Kuorman sidonnoista juttelisin,
« Vastaus #55 : 08-06-2008, 18:32:07 »
Pumppu on kyllä ihan viisasta sitoa ku se painaakin jo yli 70kg. Kaveri laitto pumpun levyllä seinää vasten ja ajeli muutaman kilsan ja kurvas liikenneympyrään. Kontti oli tyhjä ja pumppu pääsi irti. Se tuli kylkiovesta ulos mutta ei onneksi osunu kenenkään autoon.

Mie kun ajelin tuossa 10 vuotta sitten Kiitoautojen maaseutujakolenkkiä,niin siellä pitää ajella aina välillä vaikka millaista lehmänpolkua pitkin.Eräänkin kerran olin pielaveden takamailla ja huomasin erästä nyppylää ylittäessäni että kontin ovi aukesi ja pumppukärryn nokka pilkotti sieltä,onneks ei tippunu tielle.Omituista tässä on se että sidoin sen pikkuliinalla seinään kiinni ja silti se pääsi irti   ??? ??? Katsoin konttiin ja siellä se liina oli edelleen kiinni seinässä...olisi varmaan pitänyt sitoa pumppu kahvojen ympäri seinään kiinni,mie laitoin sen pelkästään kalikan päälle ja liinan varren yli.Onko kenellekkään muulle sattunut tällaista?

Poissa kpm

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 2136
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: KARI
Kuorman sidonnoista juttelisin,
« Vastaus #56 : 08-06-2008, 18:37:32 »

No minun pittää sitoa KAIKKI kuormat kiinni kun ei ole laitoja veturissa eikä kärryssä,niin siinä samalla tulee sitten laitettua kuorma kiinni niin ettei kukaan pääse siitä napisemaan.Kertaakaan en ole sakkoja kuorman sidonnan puutteellisuuksista saanut  :hattu: Ärsyttävää siinä avokkaalla ajamisessa vaan on se että liinojen ylimääräiset päätkin pitää laittaa niin että ne ei pääse lepattamaan  >:(

Poissa mari

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 617
  • Sukupuoli: Nainen
  • Titteli: Duunari
Kuorman sidonnoista juttelisin,
« Vastaus #57 : 08-06-2008, 18:45:05 »
Voi kyynel, oonko taas kussu muroihis?? Mikä suo estää paperi rullia sitomasta kunnolla?? Kyllä ne rullatkin on ihan mahollista sitoa kunnolla, niin ettei tu sanomista.

Kuten sanoin, mun ei tarvii niitä kuskata ollenkaan, se oli vain esimerkki asiasta josta väännetään aina ja varmasti ikuisesti. Ei kannata mulle kiukutella, siitä et hyödy edes sinä.
Sitä saa mitä tilaa ehkä opit sen sä nyt, kun kaiken itse pilaa on turha olla pettynyt. -Yölintu-

Poissa anne74

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 1213
  • Sukupuoli: Nainen
  • Titteli: Eläkeläinen
Kuorman sidonnoista juttelisin,
« Vastaus #58 : 08-06-2008, 19:48:00 »
Muokkaan lainauksen koska Mari oli muuttanut tekstinsä tällaiseksi:
Siistitään tämä kun tuli sanomista. Anteeksi.
 
Minäkin olen muutaman rullan käyny Pankakoskelta sekä Varkaudesta lastaamassa ja sitten joskus otin terminaalista kyytiin mielestäni ehjän rullan. Sitä sitte ihmettelin ääneen että mittee.... Kanssa työntekijät sitten valaisi ettei rulliin saa tulla pienintäkään painaumaa, menee raakkirullaksi. Mutta jos on hyvin saatavilla noita kulmasuojia (joita myös parkettikuormiin laitettiin Tuupovuarasta) niin johan helpottuu sitominen. Ja juuri tällasia tarkoitin sillä ettei aina lähettäjää kiinnosta tai eivät vaan tiedä sitä että kun joudumme tavaroita sitomaan niin voi olla vaarassa artikkeli vaurioitua....
« Viimeksi muokattu: 09-06-2008, 23:18:43 kirjoittanut anne74 »
sisimmässään ikuinen yhdistelmän kuljettaja, vaikka elämä asetti esteen tehdä sitä työnä

Poissa IsoPaha-Heikki

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 4291
  • Sukupuoli: Mies
  • brummi-proletaari
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: Volvo FH
Kuorman sidonnoista juttelisin,
« Vastaus #59 : 08-06-2008, 20:12:20 »
Kyllä paperia mieluummin ajaa "suorana", ku irtoperässä..itelle ku tekee kuorman, ni tietää ainakin että saa kaikki kulmasuojat ja liinat takaisin ku menee purkaa. Niitä menee pieni varasto aina yhteen paperikuormaan.

Ei ole kyllä mikään lempilastaus koskaan. on sitä kivempaakin lastattavaa/sidottavaa olemassa.
Escucha el Oi!

Poissa anne74

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 1213
  • Sukupuoli: Nainen
  • Titteli: Eläkeläinen
Kuorman sidonnoista juttelisin,
« Vastaus #60 : 08-06-2008, 20:13:45 »
Kyllä paperia mieluummin ajaa "suorana", ku irtoperässä..itelle ku tekee kuorman, ni tietää ainakin että saa kaikki kulmasuojat ja liinat takaisin ku menee purkaa. Niitä menee pieni varasto aina yhteen paperikuormaan.

Ei ole kyllä mikään lempilastaus koskaan. on sitä kivempaakin lastattavaa/sidottavaa olemassa.
Niin totta toveri, niin totta!   :hattu:
sisimmässään ikuinen yhdistelmän kuljettaja, vaikka elämä asetti esteen tehdä sitä työnä

Poissa Jamppi

  • Rahtari
  • *
  • Viestejä: 121
  • Sukupuoli: Mies
Kuorman sidonnoista juttelisin,
« Vastaus #61 : 08-06-2008, 21:04:42 »
Oisko parempi olla hiljaa ku sä et selvästikkään osaa keskustella ilman vittuilua.

Minäkö sen aloitin??? Opettele lukemaan ja ymmärtämään...

Poissa Kimmo

  • Perustajajäsen
  • *
  • Viestejä: 463
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: scania P400
Kuorman sidonnoista juttelisin,
« Vastaus #62 : 08-06-2008, 22:12:16 »
Hämmenän soppaa minäkin. Aikoinaan kun ajettiin rullia juankoskelta ni juitsari sano et sidoppas sitten kunnolla ja minähän tottelin. liukukapelli kärri ja veturissa "kiinteä" seinänen kontti ni eipä menny ku 2h ja kuorma oli sidottu "kunnolla" Liinoja aivan sikana ja kulmapalojakin jätesäkillinen. Mut olipa jokainen rulla lattiassa kiinni ja sitten alkoikin tulla puheluja et mites noin kauan menee  :ide3: Eli tapoja sitomiseen lienee monia
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta ei tiedetä miksi. Useimmiten teoria ja käytäntö ovat yhdistyneet siten, että mikään ei toimi eikä kukaan tiedä miksi.

Poissa Mikko

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 425
  • Sukupuoli: Mies
  • Tää on niin TÄTÄ!!!
  • Ikkunakyltti: AMATÖÖRI
  • Titteli: Eläkeläinen
  • Työajokki: Millon mikäkin
Kuorman sidonnoista juttelisin,
« Vastaus #63 : 09-06-2008, 08:01:42 »
Kyllähän nuo paperi rullat saa sidottua kunnolla joo mutta mitä kikkailua se on että ne on kunnolla kiinni ja niin että ne ei vahingoitu? Jos tarkkoja ollaan ne kuuluisi vetää ketjuilla runkoon kiinni että ne  tosi paikan tullen pysyisi siellä kyydissä samoin kuin kaikki muutkin tavarat ei liinat niin hyvin mitään pidä vaikka lujuudet on mitä on jos oikeesti tavara haluaa liikkua niin se liikkuu. Mutta laitas paperi kuorma kiinni niin että ei tule kolhuja ja painaumia mihinkään kohtaan.
Ajattele, ennen kuin ajattelet, mitä ajattelet ja ajattele sitten vasta miksi ajattelet sitä mitä ajattelet ja ennen kaikkea miten sitä ajattelet

Poissa Pete

  • Hemmodesteri
  • *
  • Viestejä: 1057
  • Sukupuoli: Mies
  • Työajokki: MAN TGX 540
Kuorman sidonnoista juttelisin,
« Vastaus #64 : 09-06-2008, 12:20:05 »
Mie kun ajelin tuossa 10 vuotta sitten Kiitoautojen maaseutujakolenkkiä,niin siellä pitää ajella aina välillä vaikka millaista lehmänpolkua pitkin.Eräänkin kerran olin pielaveden takamailla ja huomasin erästä nyppylää ylittäessäni että kontin ovi aukesi ja pumppukärryn nokka pilkotti sieltä,onneks ei tippunu tielle.Omituista tässä on se että sidoin sen pikkuliinalla seinään kiinni ja silti se pääsi irti   ??? ??? Katsoin konttiin ja siellä se liina oli edelleen kiinni seinässä...olisi varmaan pitänyt sitoa pumppu kahvojen ympäri seinään kiinni,mie laitoin sen pelkästään kalikan päälle ja liinan varren yli.Onko kenellekkään muulle sattunut tällaista?
Itse pistän pumpun aina kahvasta kiinni sillsi että liina kiertää yhden kierroksen kahvan ympäri. Sillai tuntuu pysyvän.

Poissa HC

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 996
  • Sukupuoli: Mies
    • Kuvia
  • Työajokki: Scania R500
Kuorman sidonnoista juttelisin,
« Vastaus #65 : 09-06-2008, 13:19:58 »
Minäkö sen aloitin???

Sinä.

Toki jos ois ollu levyjä niin niitä eteen ja sivulle mutta ei siinäkään oo mitään järkeä kun nuo ei kerta mitään paina. Eli miksi sitoa.

Ei levyilläkään olis saanu tuettua sen kummemmin kun lavan korkeus on 30-50 senttiä. Käytännössä ainostaan liina painattaan alaspäin, jolloin paketit olis antanu periksi vaikka liinan alla olis ollu joku levy.
Keep on truckin'