0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.
Tuota spekuloitiin jonkun verrankin parin mukana olleen kasettikuskin kanssa.Massahommissa tuosta ainakin on etua, puolikkaan näppäryyden takia ko.hommissa ylipäätään.Itse kyllä mietin, miksei yksi pidempi lava, jossa olisi korkeammat laidat, ajaisi saman asian.Akselipainot jakautunevat tässä kasetissa kyllä paremmin.Kipatessa tuo lyhyt lava on tietysti pitkää lavaa vakaampi...Suomessa tuolla ei kyllä olisi mitään käyttöä, täällä kun ei saa puolikkaalle kuitenkaan noin suuria kok.painoja kuin Ruotsissa.Kuvissani on muuten myös video vehkeestä...
Onhan noita 4aks kippipuolikkaita pääasiassa Asvaltinajossa ruotsin puolella jo aika paljon....
Ei toi lavan muoto ainakaan suomessa kelpais asfaltinajoon, ja roiskeläpät ja puskuri ja valot estää levittäjän edessä olemisen. On puolikkaita täälläkin jo paljon ajossa, tosin vähän lyhenpinä versioina. Mitä tollasessa on Ruotsissa kokonaispaino?
Niin no eihän sitä kuuppalavaa vaadita kuin viimeiseen pintaan ja siitäkin usein tingitään. Itsekin oon paljon massaa ajanut ilman kuuppalavaa. Toki kuuppalavalta tulee paremmin alas eikä tapahdu massan erottumista. Akselipainojen, kippausvakauden ja eri laatujen kyytiin ottamisen takiahan tuo puolikas tosiaan noin on tehty. Ruotsissa kun saa puolikkaallekin sen 60 tonnia kokonaismassaa, on tuollainen varmasti ihan yliveto peli silloin kun ei tarvitse pahoihin paikkoihin ajaa. Saman kuorman saa kuin kasettiauto, mutta katkominen jää kokonaan pois. Silti on yhtä vakaa kipata - jollei vakaampikin, onhan perässä 4 akselia. Ihan omiaan just asfalttimassan ajoon ja betoniaseman täyttöihin sun muihin hommiin, joissa ei tarvitse päästä ahtaisiin paikkoihin tai penkan päälle. Kyllä tuollainen helposti ringissä kuorman - kaksi enemmän vie päivässä kuin kasettiauto.
ja vielä näyttäis että saa lykättyä viimeistä akselia alle että vielä tukevoittaa härveliä?
Niin no eihän sitä kuuppalavaa vaadita kuin viimeiseen pintaan ja siitäkin usein tingitään. Itsekin oon paljon massaa ajanut ilman kuuppalavaa. Toki kuuppalavalta tulee paremmin alas eikä tapahdu massan erottumista.
Suurin osa hommista on juuri pinnan uusimista. Ja pelkät kasettikiskotkin on "mustalla listalla" kun autoja on tällähetkellä mistä valita. Kyllähän toi 60tn kokonaispainoilla olis kyllä kätevä, ainakin nopeempi kun kasetti ,kun ei tuu ongelmia mihin jättää kärryn.Suomessa taitaa vaan tulla liian pieni hyötykuorma(48tn)
Menee hieman OT, mutta miten se lavan muoto vaikuttaa siihen asfaltin pintaan??
Bitumi ja kiviaines tahtovat erottua toisistaan, jos lavassa on vekkejä. Puolipyöreällä kuuppalavalla massa pysyy tasalaatuisempana. Lisäksi massaa jää lähes aina jonkin verran kasettikiskoihin ja nurkkiin kiinni. Tahtoo aina jäädä pari sataa kiloa tavaraa lavalle vaikka liekö moisella hävikillä mitään merkitystä. Varsinkin kun se loppu yleensä raavitaan irti ja kipataan siihen päällystämistä odottavalle alueelle.
Kaveri heitteli muutaman lapiollisen hienoa hiekkaa silloin tällöin lavan pohjalle ennen kuormaa ja kipin jälkeen suorastaan kiilsi, mitään ei jääny kiinni. Aiemmin joutus iltaisin löpöttämään keulaan jääneen paakun. Yks kärry kippas turvalleenkin meidän nenän edes ku oli jätetty löpöttämät ja keränny pikku hiljaa useamman sataa kiloa keuliin.
Taitaa tyhjäpainokin olla aika hyvä ,kun etumaisessa askissa 17tn ja takimmaisessa 20tn tarrat
Alkaa menemään jo aika OT:ksi. Pitäisiköhän tehdä ihan massanajo topikki.