Kirjoittaja Aihe: nostettavasta akselista.  (Luettu 60341 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pola

  • Ajojärjestelijä
  • *
  • Viestejä: 12
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: Henkka
  • Työajokki: R500
nostettavasta akselista.
« : 09-03-2009, 09:25:03 »
tuli taannoin katsastuksessa ongelmia kun inssi keksi että kärristä nousee etummainen akseli. Näin ollen oikaisupituus muuttuu mikä taas kuulema on tänä päivänä laitonta. Kärry on vuosimallia 2004 ja tähä asti mennyt katsastukset läpi huomautuksitta. Pitääkö tässä ajaa vastedes rahapyörät maassa?
Ingen turbo, ingen vinst

Poissa Mikko

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 425
  • Sukupuoli: Mies
  • Tää on niin TÄTÄ!!!
  • Ikkunakyltti: Mikko
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: Volvo FH12 -04
Vs: nostettavasta akselista.
« Vastaus #1 : 09-03-2009, 10:10:40 »
en tiedä pitääkö paikkansa mut kuulin huhun että etummainen akseli puoliperässä saa nousta vain ja ainoastaan sillon kun takimmainenkin nousee... nykyään siis vissiinkin näin varmaa faktaa ei oo
Ajattele, ennen kuin ajattelet, mitä ajattelet ja ajattele sitten vasta miksi ajattelet sitä mitä ajattelet ja ennen kaikkea miten sitä ajattelet

Poissa tiipe

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 167
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: Tiipe
  • Titteli: Rahtari
  • Työajokki: Volvo FH480
Vs: nostettavasta akselista.
« Vastaus #2 : 09-03-2009, 11:13:05 »
Jep etummainen akseli  saa nousta jos nousee takimainenkin kyllä sä mikko oikeessa olit .
palkka juoksee minä en.
En välitä paskan vertaa mitä muut ajattelee minusta toivottavasti muutkaan ei mieti mitä niistä ajattelen..

Poissa Lenny

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 2158
  • Sukupuoli: Mies
Vs: nostettavasta akselista.
« Vastaus #3 : 09-03-2009, 11:36:35 »
Porvoossa menee läpi kun johtaja kävi inssille kertomassa faktoja 2-akselisen vetäjän etenemiskyvystä talvella ilman nousuakselia. Inssi vaan sanoi että ajakaa konttorin ohi pyörät maassa..

Schmitzin kärryihin saa liikkeellelähtöavustimen eli nousuakseli joka laskee automaattisesti kun joku tietty nopeus ylittyy, ilmeisesti direktiivien mukainen.

Poissa pönttö

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 1937
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: ERIK tai OH6FBW
  • Titteli: Pomo
  • Työajokki: Scania tai Vito
Vs: nostettavasta akselista.
« Vastaus #4 : 09-03-2009, 20:00:22 »
Etummainen saa nousta, jos oikaisupituus akseli ylhäällä ei mene yli 8,15m. Vakiopuolikkaissa näitä on vaan vähän.

Tuo liikkeellelähtöavustin on ihan ABS:n tai EBS:n vakiokauraa. Tarvii vaan ohjelmoida ABS/EBS-boksiin nopeus, jossa akseli lasketaan. Vastaavasti toimii ohjautuvan akselin lukitus tietyssä nopeudessa.

Poissa Jussi

  • Hemmodesteri
  • *
  • Viestejä: 2616
  • Sukupuoli: Mies
  • Asfalttiprinssi
    • valokuvakansioni
  • Ikkunakyltti: JUSSI
  • Työajokki: Volvo FMX 540
Vs: nostettavasta akselista.
« Vastaus #5 : 09-03-2009, 20:14:01 »
en tiedä pitääkö paikkansa mut kuulin huhun että etummainen akseli puoliperässä saa nousta vain ja ainoastaan sillon kun takimmainenkin nousee... nykyään siis vissiinkin näin varmaa faktaa ei oo
Kyllä meidän kärryt on mennyt ongelmitta/huomautuksitta leimasta läpi, vaikka vain 1.akseli nousee.

Poissa pönttö

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 1937
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: ERIK tai OH6FBW
  • Titteli: Pomo
  • Työajokki: Scania tai Vito
Vs: nostettavasta akselista.
« Vastaus #6 : 09-03-2009, 21:28:01 »
Kyllä meidän kärryt on mennyt ongelmitta/huomautuksitta leimasta läpi, vaikka vain 1.akseli nousee.
Mites vuosimallit? Meidän puolikas on -98, hyvin on kelvannut ja vain 1. nousee. Vanhat kelpas semmosenaan, mutta en muista sitä muutospäivää. Voin yrittää muistaa kysellä.

Isbe

  • Vieras
Vs: nostettavasta akselista.
« Vastaus #7 : 10-03-2009, 04:54:01 »
Jep etummainen akseli  saa nousta jos nousee takimainenkin kyllä sä mikko oikeessa olit .

Eikös se sitten niinkin käy, että etumainen nousee ja takimmainen vaan ohjaa?

Poissa IsoPaha-Heikki

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 4212
  • Sukupuoli: Mies
  • brummi-proletaari
  • Ikkunakyltti: Heikki
  • Titteli: ...
  • Työajokki: ladun kiillotin
Vs: nostettavasta akselista.
« Vastaus #8 : 10-03-2009, 20:17:11 »
Oon monesti vetänyt belgian kilvissä olevia konttiruotoja, joissa eka akseli nousee. ovat kuulemma ihan laillisia. paitsi jos oisivat suomen kilvissä..eli taas näitä yhteinäisen euroopan sääntöjä? se mikä muualla eu:ssa on laillista, on toki suomessa laitonta.
Escucha el Oi!

Poissa Jussi

  • Hemmodesteri
  • *
  • Viestejä: 2616
  • Sukupuoli: Mies
  • Asfalttiprinssi
    • valokuvakansioni
  • Ikkunakyltti: JUSSI
  • Työajokki: Volvo FMX 540
Vs: nostettavasta akselista.
« Vastaus #9 : 12-03-2009, 22:14:23 »
Mites vuosimallit? Meidän puolikas on -98, hyvin on kelvannut ja vain 1. nousee. Vanhat kelpas semmosenaan, mutta en muista sitä muutospäivää. Voin yrittää muistaa kysellä.
Vanhojahan nuo on, P-alkuiset rekkaritkin vielä...

Poissa Lättähäntä

  • Perustajajäsen
  • *
  • Viestejä: 1322
  • Sukupuoli: Mies
  • lihapiirakan loppusijoituspaikka
  • Ikkunakyltti: Lättähäntä
Vs: nostettavasta akselista.
« Vastaus #10 : 16-03-2009, 12:12:08 »
Oon monesti vetänyt belgian kilvissä olevia konttiruotoja, joissa eka akseli nousee. ovat kuulemma ihan laillisia. paitsi jos oisivat suomen kilvissä..eli taas näitä yhteinäisen euroopan sääntöjä? se mikä muualla eu:ssa on laillista, on toki suomessa laitonta.
Mikäs tuommoisen konttiruodon pituus mahtaa olla?


Poissa Kilometrimiljonääri

  • Ammattiautoilija
  • *
  • Viestejä: 465
  • Sukupuoli: Mies
  • Minä nukun päivät ja ajan yöt
Vs: nostettavasta akselista.
« Vastaus #11 : 16-03-2009, 14:19:45 »
Mikäs tuommoisen konttiruodon pituus mahtaa olla?
Eikös se yleensä kokolailla 12 metriä ole. Vetotappi tosin on yleensä vähän edempänä, että mahtuu 45 jalkainenkin päälle. Sehän tulee molemmista päistä ruodon yli (on muuten kiva vaihtaa traileria, jossa on 45 jalkainen päällä, kun ne letkut on siellä kontin alla). Oikaisupituus konttiruodollakin taitaa siis olla kokolailla sama kuin normi 13,62 metrisellä trailerillakin.

Poissa IsoPaha-Heikki

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 4212
  • Sukupuoli: Mies
  • brummi-proletaari
  • Ikkunakyltti: Heikki
  • Titteli: ...
  • Työajokki: ladun kiillotin
Vs: nostettavasta akselista.
« Vastaus #12 : 16-03-2009, 17:21:01 »
noi mitä mä oon vetänyt ovat ihan 45jalan pituisia ruotoja, eli aika tarkkaan se 13,6m. ovat olleet jatkettavia sekä edstä että takaa. akselit hyvin lähellä ainakin normi puoliperävaunua.
Escucha el Oi!

Poissa Mikko

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 425
  • Sukupuoli: Mies
  • Tää on niin TÄTÄ!!!
  • Ikkunakyltti: Mikko
  • Titteli: Duunari
  • Työajokki: Volvo FH12 -04
Vs: nostettavasta akselista.
« Vastaus #13 : 16-03-2009, 21:24:52 »
noi mitä mä oon vetänyt ovat ihan 45jalan pituisia ruotoja, eli aika tarkkaan se 13,6m. ovat olleet jatkettavia sekä edstä että takaa. akselit hyvin lähellä ainakin normi puoliperävaunua.

Miulla on pisimmillään 13.8m pitkä kärry hanhenkaula joka venuu ja paukkuu joka suuntaan :suru: mut eipä mulla kyl nouse yksikään akseli  :suru: no onneks ei omat renkaat kulu  :heko:
Ajattele, ennen kuin ajattelet, mitä ajattelet ja ajattele sitten vasta miksi ajattelet sitä mitä ajattelet ja ennen kaikkea miten sitä ajattelet

Poissa Jussi

  • Hemmodesteri
  • *
  • Viestejä: 2616
  • Sukupuoli: Mies
  • Asfalttiprinssi
    • valokuvakansioni
  • Ikkunakyltti: JUSSI
  • Työajokki: Volvo FMX 540
Vs: nostettavasta akselista.
« Vastaus #14 : 18-03-2009, 20:15:43 »
Eikös se yleensä kokolailla 12 metriä ole. Vetotappi tosin on yleensä vähän edempänä, että mahtuu 45 jalkainenkin päälle. Sehän tulee molemmista päistä ruodon yli (on muuten kiva vaihtaa traileria, jossa on 45 jalkainen päällä, kun ne letkut on siellä kontin alla). Oikaisupituus konttiruodollakin taitaa siis olla kokolailla sama kuin normi 13,62 metrisellä trailerillakin.
Se ei kyllä joka veturin kanssa onnistu, että 45 jalkainen tulisi etupäästäkin yli.
Nimimerkillä muutaman kerran meinattu murjoa hytin takaseinä.

Muok.

Tässäkin esim. 45:nen, pelkästään perästä yli. Mahtuuhan se keulastakin tällä veturilla yli, mutta vain jos ei tarvi ajaa kuin suoraan. Kääntää ei parane...

« Viimeksi muokattu: 18-03-2009, 20:20:59 kirjoittanut Jussi »

Poissa [kertzi]

  • Rahtari
  • *
  • Viestejä: 79
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: eetu
  • Työajokki: scania r440 ppv
Vs: nostettavasta akselista.
« Vastaus #15 : 18-03-2009, 21:31:00 »
aika jännä kyllä toi katsastus homma, kun meillä on kaks puolipev kärryä ja toinen on 2002 tai 2003 ja toinen on sitten on 2007 loppu vuodesta tullut niin kyllä niissä kumassakin etuakseli nousee..jotenki ne vissii eka katsastuksen tekee sillee et on kiinteenä kaikki kaselit ja sitten sen jälkeen se muutetaan nousevaksi. tai jotenkin noin ne on laitettu. eihän siitä kylä talvi kelissä mitään tuu jos ei etummainen akseli nouse..
it's better to be a king for a day than a fool for a lifetime

Poissa IsoPaha-Heikki

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 4212
  • Sukupuoli: Mies
  • brummi-proletaari
  • Ikkunakyltti: Heikki
  • Titteli: ...
  • Työajokki: ladun kiillotin
Vs: nostettavasta akselista.
« Vastaus #16 : 20-03-2009, 21:28:47 »
eihän siitä kylä talvi kelissä mitään tuu jos ei etummainen akseli nouse..

Kyllähän siitä tulee, mutta kyllä se nousuakseli vaan helpottais niin monessa tilanteessa
Escucha el Oi!

Poissa Robbe

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 1539
  • Sukupuoli: Mies
  • Ujot ja hiljaiset pojat Ry
  • Työajokki: epäjumala
Vs: nostettavasta akselista.
« Vastaus #17 : 16-11-2010, 22:36:29 »
Saako puolikkaassa nousta ensimmäinen ja kolmas akseli?

Poissa Vanaja

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 940
  • Sukupuoli: Mies
Vs: nostettavasta akselista.
« Vastaus #18 : 16-11-2010, 22:38:08 »
Saako puolikkaassa nousta ensimmäinen ja kolmas akseli?
Ei sais niinkuin ei sais olla mitään valojakaan...

Poissa Robbe

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 1539
  • Sukupuoli: Mies
  • Ujot ja hiljaiset pojat Ry
  • Työajokki: epäjumala
Vs: nostettavasta akselista.
« Vastaus #19 : 16-11-2010, 22:39:36 »
Ei sais niinkuin ei sais olla mitään valojakaan...

Mikäköhän sen kieltää?
Sen mä ymmärrän jos vain ensimmäinen on nouseva, niin oikaisupituus menee yli.
Mutta jos ensimmäinen ja viimeinen nousee niin oikaisupituus pysyy samassa.

Poissa Tommi

  • Ajoneuvos
  • *
  • Viestejä: 714
  • Sukupuoli: Mies
Vs: nostettavasta akselista.
« Vastaus #20 : 16-11-2010, 22:40:02 »
Saako puolikkaassa nousta ensimmäinen ja kolmas akseli?

Ei sais niinkuin ei sais olla mitään valojakaan...
mä väitän et saa ku oikaisupituudet ei muutu  :ide3:



E: Robbe kerkes välissä
Perille on pitkä matka.

Poissa juhona

  • Ammattiautoilija
  • *
  • Viestejä: 484
  • Sukupuoli: Mies
  • Titteli: Rahtari
  • Työajokki: VOLVO
Vs: nostettavasta akselista.
« Vastaus #21 : 16-11-2010, 22:52:40 »
Eikö se olis paljon järkevämpää jos viimeinen nousis ??? Meillä tuossa 5 akselisessa kärryssä nousee viimeinen vielä jonkulaisella kuormallaki. On ketterämpiki ahtaissa paikoissa.