0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.
ja sä uskot tuon? Olet selvästi ollut jonkun todella hyvän taloudellisenajon kouluttajan oppitunnilla kuuntelemassa fysiikanlakeja? vai ihan omasta päästäkö tuon repäisit? että tuo 85kmh ois joku maaginen raja... Voi jumankauta mitä aivopesua. Siis ilmanvastus kasvaa nopeuden neliössä, eli jos nopeus kaksinkertaistuu, vastus nelinkertaistuu...
Kaveri tuolla Känädässa ajelee EGR MAN moottorisella Internationalilla jotain 105km/h rajoittajaa vasten ja kulutus flattia vetäessä on jotain 35L/100km. Välitykset sovitettu nopeuteen eli jotain 1200rpm rajoittajaa vasten. Itse vedän frigokaappia 37L/100km, välitykset ei sovi nopeuteen eli 1400rpm/90km/h.Aloin oikein miettimään tota Heikin kirjoitusta, mitä varten kävelyvauhtia ajaminen ei ole taloudellisinta? Löytyykö ketään alaa opiskellutta joka osaa selittää? Missä on meidän aerodynamiikkayrittäjä?
Mutta ei toikaan mun mielestä täysin selitä tätä asiaa, lisätietoa kaivattaisiin. Miten esim. renkaan vierintävastus muuttuu nopeuden mukaan?
Vaikka Mikan teoria ei aivan pidä paikkansa niin sen verran ideaa siinä on että pelkästään moottorin pyörittämiseen tarvitaan tietty määrä energiaa joka on tietenkin aikaan sidottu
Siihen tuo ämpärivertaus on oikein osuva, jos on läpät auki, pyynti 100% niin se syöttää sen tietyn määrän ainetta/minuutissa, se on sit ihan oma valinta, onko kävelyvauhti vai 150, ainetta menee minuutissa sama määrä, matkassa saattaa olla jo vähän eroa. Tämä siis pelkästään pumpputeknisesti, moni muu asia ratkaisee sitten sen oman ajokin taloudellisimman vauhdin.
Mutta niinkuin Simo tuossa sanoo, niin ilmanvastus nelinkertaistuu kun nopeuskaksinkertaistuu.
Suht tymä täytyy olla jos väittää että se hiljempaa ajava on taloudellisempi... vaikka ei mulla kaavaa tohon olekaan esittää
vauhdista neljännes pois niin jarrutusmatka puolittuu
Jaa? Saatan olla jo hyvässä nosteessa ja huonosti nukuttu yö, ja pitkä päivä takana, joten ymmärrys ei taas joka-asiaan riitä, mutta eikö tämäkin lause ole osittain itsensä kumoava?Liike-energia kasvaa nopeuden neliössä, eli 2kertaistat vauhdin ja jarrutusmatkalle kävi jotain, mitä?Jolloin, eikö silloin isolla massalla, isommalla vauhdilla ole liike-energiaa ihan eri määrä käytössä? Esim johonkin mäkeen "satsatessa"
Inertia.
NoniinLöytyhän se sana, eikä tarvinnut edes itse muistella.No, nopeudesta neljännes pois, jarrutusmatka puolittuu. Ok, eli tämä inertia ja sen vaikutus pienenee aika radikaalisti, pienelläkin nopeuden pudotuksella?Eli nopeutta neljännes lisää, jarrutusmatka kaksinkertaistuu, näinkö? Ja mihin tämä sitten perustuu?Fysiikan ilmiöön, että massan nopeutta lisäämällä siihen saadaan lisää voimaa? Sitten voisi pohtia, voiko sitä joskus johonkin hyödyntää, muuhunkin, kuin jarrujen kuumentamiseen...
...MUTTA eihän liike-energialla ja ilmanvastuksella ole mitään tekemistä yhdessä? Vaikka olis kuinka paljon liike-energiaa, niin ei vähennä ilmanvastusta? siis jos mietitään suoralla ajaessa. ylämäkeen rullatessa kyllä (ei kovin yleinen tapaus näissä hommissa)
itsensä kumoava? öööh? en nyt ihan tajua mistä puhut.
juu, kyllä liike-energia nelinkertaistuu kun nopeus kaksinkertaistuu. mutta myös ilmanvastus tekee saman.
MUTTA eihän liike-energialla ja ilmanvastuksella ole mitään tekemistä yhdessä? Vaikka olis kuinka paljon liike-energiaa, niin ei vähennä ilmanvastusta? siis jos mietitään suoralla ajaessa. ylämäkeen rullatessa kyllä (ei kovin yleinen tapaus näissä hommissa)
Kumman vaikutus on suurempi, liike-energian vaiko ilmanvastuksen?
kysytkö tosissas?
Einsteinin hautapaikalle saa kävästä potut istuttamas, on se sen verran jyllänny siälä kääntyillessään.Ei mitään jatkakaa. Kyllä tästä vielä ikiliikkuja saadaan.
Otamma ilmanvastuksesta semmosen DIY esimerkin. Otetaan kilon moska, pudotetaan omille varpaille 5cm korkeudesta, arvioidaan kipu, pudotamme metrin korkeudesta saman moskan ja ainakin teoriassa jälkimmäisessä ilmanvastus on aika kova, eiks niin. Eli ei se varmaan satu.Eikun kokeilemaan sitten. Mie jään odottamaan tuloksia, mä en usko tähänkään.
Ottakaa tuon ämpäri vertauksenne kanssa se sitten kanssa huomioon että toimii jyrkässä ja pitkässä mäessä.
Mutta tähän öaahan myös mahtuu paljon pieniä nyppylöitä mihin joutuu pyytämään koneelta täydet että vauhti pysyy.
Vastaavasti pienemmällä nopeudella ei tartte voimaa pyytää läheskään nii paljoa.