Kirjoittaja Aihe: 4- vai 5-akselinen kärry???  (Luettu 36239 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Joske

  • Maantiekiitäjä
  • *
  • Viestejä: 289
  • Sukupuoli: Mies
Vs: 4- vai 5-akselinen kärry???
« Vastaus #22 : 06-12-2009, 22:45:30 »
:puna: :puna: Katoppas ku pikku näpy virhe sattunu. Siis 435 tarkoitin tietty ja goodyeari sitä vaan valmistaa.... :koff:
No voishan se 235-50-22,5 olla näkemisen arvonen kumes...  :hullu:
"Netissä idioottien kanssa väittely on mahdotonta, joutuu alentumaan niiden tasolle ja ne voittaa sut kokemuksella"

Poissa dieselrules

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 214
  • Sukupuoli: Mies
Vs: 4- vai 5-akselinen kärry???
« Vastaus #23 : 08-12-2009, 08:57:12 »
Minä oon tykästynyt tuohon 5-akseliseen. Välillä tulee vedettyä firman 4-akselista joka on samalla rengastuksella kuin tuo 5-akselinenkin. Nelikko on paljon rauhattomampi vetää ja varsinkin kovalla kuormalla "repii" autoa enemmän. Kuinkahan tuo vierintävastus menee painokuormilla kun viisikko jakaa painoa yhdelle akselille enemmän ja yhteen renkaaseen kohdistuva paino jää pienemmäksi joten rengas ei tee niin kovaa muutostyötä kuin nelikossa? Kestääkö viisikossa renkaat pidempään kun kuitenkin rasitus on pienempi (tasoittaa rengaskustannuksia nelikkoon nähden)?
Sitäpä tässä oon mietiskelly...Et huomaako sitä ollenkaan käytännön tasolla. Ruottissa ku liikuskelee, niin siellä ei paljoa 5-aks näe, siis ruottin rekisterissä. Melkein kaikki täysperät on 24m ja 4-aks kärryilla. Paljon näyttää viel paripyörillä olevan. Täst kyselin kaverilta joka on ruottalainen et miksikä ruottissa on moduuleja vähän. Sano et ruottissa ku joutuu sen verot maksaan dollystaki ja muut kulut siitä, niin ei 3lavan lisäys vastaa kuluja. Painohan siinä nousee kans. Sillä on kaverilla 5-aks, kait se oli 24m. Se oli perustellu valintaasa renkaitten ja jarrujen tasaisella kulumisella...
Jos yks akseli painaa n.700kg, niin talvella varm 1t ole kaukana. Itelle toi tonnin painon tiputus olis kova juttu, ku yhistelmä painaa tyhjänä niin paljon. Ei tarvis aina jännittää :hullu:
Mutta ku tulee ajettua melkein aina täyet painot selässä, niin kyllä kait net renkaat vähempi kulluu ku paino jakautuu tasasesti.

Poissa Kilometrimiljonääri

  • Ammattiautoilija
  • *
  • Viestejä: 465
  • Sukupuoli: Mies
  • Minä nukun päivät ja ajan yöt
Vs: 4- vai 5-akselinen kärry???
« Vastaus #24 : 08-12-2009, 22:23:28 »
Renkaiden kokomerkintähän on ihmeellinen sillisalaatti. Ensin on renkaan leveys milleinä, sitten renkaan profiili eli sisä ja ulkokehän etäisyys toisistaan prosentteina leveydestä ja lopuksi vielä se renkaan sisähalkaisija eli toisin sanoen vanteen halkaisija tuumina. Tuossa ylempänä keskustelussa olleissa vertailuissa profiilit siis:

435/50R22.5 renkaan profiili milleissä on 217,5 mm
385/55R22.5 profiili on 211,75 mm
385/65R22.5 profiili on 250,25 mm
« Viimeksi muokattu: 08-12-2009, 22:29:23 kirjoittanut Kilometrimiljonääri »

Poissa dieselrules

  • Rekkamies
  • *
  • Viestejä: 214
  • Sukupuoli: Mies
Vs: 4- vai 5-akselinen kärry???
« Vastaus #25 : 11-12-2009, 07:25:35 »
Renkaiden kokomerkintähän on ihmeellinen sillisalaatti. Ensin on renkaan leveys milleinä, sitten renkaan profiili eli sisä ja ulkokehän etäisyys toisistaan prosentteina leveydestä ja lopuksi vielä se renkaan sisähalkaisija eli toisin sanoen vanteen halkaisija tuumina. Tuossa ylempänä keskustelussa olleissa vertailuissa profiilit siis:

435/50R22.5 renkaan profiili milleissä on 217,5 mm
385/55R22.5 profiili on 211,75 mm
385/65R22.5 profiili on 250,25 mm
Paljonko on 445/45-19.5"???

Poissa kpm

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 2136
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: KARI
Vs: 4- vai 5-akselinen kärry???
« Vastaus #26 : 11-12-2009, 07:57:38 »
Paljonko on 445/45-19.5"???

Oliskohan 200,25mm vanteen reunasta kumin yläpintaan ??? jos ihan oikein laskin..ja koko pyörän kokonaiskorkeus 40,54cm :hattu:

Poissa pönttö

  • RAHTIHEMMO
  • *
  • Viestejä: 1986
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: ERIK tai OH6FBW
  • Titteli: Pomo
  • Työajokki: Scania tai Vito
Vs: 4- vai 5-akselinen kärry???
« Vastaus #27 : 11-12-2009, 08:08:50 »
Oliskohan 200,25mm vanteen reunasta kumin yläpintaan ??? jos ihan oikein laskin..ja koko pyörän kokonaiskorkeus 40,54cm :hattu:
No ei ihan... 445mm*0,45=200,25mm plus vanne 19,5" * 25,4mm/" = 495,3mm yhteensä 2*200,25mm+495,3 = 895,8mm. Ja kun haettaneen kuormitettua sädettä, niin pyöristäisin alaspäin, lienee jossain 895mm paikkeilla. Misukan nettisivuilta löytyy aika hyvin taulukoita, tuohon säteeseen vaikuttaa pintakuviokin vähän.

Poissa jenkkirassi

  • Ajojärjestelijä
  • *
  • Viestejä: 19
  • Sukupuoli: Mies
Vs: 4- vai 5-akselinen kärry???
« Vastaus #28 : 03-04-2012, 19:40:47 »
On varmaan pakko kommentoida asiaan.. itsellä on valtaväestöstä poiketen 4aks. hydraulinen kääntökapelli rahtikärry 13.2 pitkä sinkku pyörillä 445/45 19.5 misukat on ainoat jotka kestää 10.5 bar painetta silloin kuluu tasaseen tyhjä paino täydellä varustuksella 9200kg jos ajaa pelkkiä lankkuja silloin ei toimi mut jos osaa laskea ja pitää jären päässä niin ihan hyvä vaihto ehto...