Nyt vasta tuli tänkin ketjun uudet viestit luettua kesän hemmottelemattomuuden jäljiltä. Oli paljon juttua tosta I-Shiftin vapaalla rullailusta. Jos hiukan viitsii kikkailla, saa sillä tutulla reitillä helposti useita litroja pois kulutuksesta. I-Shift tiputtaa vapaalle ainoastaan silloin kun pakokaasujarru (ja vaihteenvalitsin) on siinä automaattiasennossa (A). Pakokaasujarrun vivulla pystyy siis itse valitsemaan, milloin haluaa käyttää tuota vapaalla rullailua. Toisaalta vaihteenvalitsimen manuaaliasennolla saa pidettyä tietyissä paikoissa vaihteen haluamanaan ja vältettyä turhia edestakaisin vaihtoja. Jos ketään ei ole takana, päästän auton rullaamaan vapaalla jo reilusti ennen mäen harjaa ja annan nopeuden tippua reilustikin. Tavoitteena pidän, että vapaalla rullailemalla nopeus ei nouse yli 90 km/h alamäessäkään. Jos taas tiedän mäen olevan todella jyrkkä, annan vaihteen olla päällä ja menen nollakulutuksella. Keskinopeus tippuu kilometrin - pari tunnissa ja kulutus tippuu useita litroja. Tota Tre-Mikkeli-Tre -reittiä on tullut sen verran sahattua, että alkaa muistaa kaikkien mäkien profiilit niin Jyväskylän kuin Lahdenkin kautta (matka melkein sama).
Ajotietokone ilmoittaa kulutukseksi vapaalla rullatessa litran - pari sadalla, vaihde päällä luonnollisesti 0. Jos ei satu mitään neliakselista pienillä paripyörillä varustettua kärryä joutumaan vetämään, pääsee vapaalla rullailemalla toooooooooooodella pitkälle. Kysykää keltä tahansa taloudellisen ajon kisoja harrastavalta (mulla yks kaveri harrastaa, on ollut mm. mukana rakentamassa TTY:n Remmi-teamin Ecomarathon autoja): Taloudellisinta on rullata vapaalla, jos ei ole tarvetta hidastaa nopeutta enemmän kuin vapaalla rullaten hidastuu. Ite oon päässy täyspitkällä 4,2 korkealla noilla nyytikuormilla kuivalla tiellä kesälaatunaftalla jatkuvasti 35 litran paikkeille - jopa alikin - keskikulutuksessa. Uskallan väittää, että kulutus mulla on ylivoimaisesti pienin oman toimipisteen kuljettajista, vaikken tilastoja ole nähnytkään.
Kaikista eniten polttoainetta joka tapauksessa syö jarrun painaminen! Periaatteessa joka kerta kun joutuu painamaan jarrua, on aiemmin jossain kohtaa painanut turhaan kaasua ja siten hukannut polttoainetta! Kun yrittää ajaa niin ettei tarvitse lainkaan käyttää jarrua - ei edes pakokaasujarrua - tippuu kulutus jo aika roimasti. Rullaili sitten vapaalla tai vaihde päällä. Itse kyllä alan heti tinkiä tästä, kun toinen iso sattuu taakse. Ei vaan kehtaa, vaikka kuinka tiedän ettei keskinopeus oikeasti siitä putoa juuri mihinkään. Jos pääsen ajamaan ton vaki yöreitin omaan tahtiin, on keskinopeus ecosen mukaan 77-78 km/h. Mittarivirhe on gps:n mukaan 1-2 km/h ja tasaisella pidän vakkarissa mittarin mukaan 81 km/h. Ylämäkiin toki santsaan ja alamäessä pidän rajana tota 90 km/h.