Kirjoittaja Aihe: Ahtaaja-keskustelua...  (Luettu 9889 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jani-85

• Maantiekiitäjä
  • *
  • Sukupuoli: Mies
  • Ikkunakyltti: Naibel
Vs: Ahtaaja-keskustelua...
« Vastaus #50 : 10-03-2010, 22:04:08 »
Tai minkä takai työnantajien pitäisi suostua antamaan vaikka kuun taivaalta jos työntekijät sitä pyytävät?  Siksihän asioista neuvotellaan, jotta kohtuuttomuudet molemmin puolin saataisiin pois.  Tuo muutosturva-asia on sellainen mikä läpi mennessään näissä määrissä aiheuttaa ensin sen, että sitä aletaan hinkua kaikille aloille, mikä sitten taas saattaa johtaa mm. siihen ettei vakituisia työsuhteita solmita enää juurikaan, käytetään ennemmin määräaikaisia ja vuokratyöntekijöitä siihen asti, kunnes kaikki merkittävä tuotanto on jättänyt Suomen rypemään veloissaan.  Siksi siitä nyt kiistellään niin voimakkaasti, siksi ehkä teollisuuskin on kärsimyksiinsä nähden suhteellisen hiljaa, koska tietävät mitä se maksaa jos nyt annetaan mitä ahtaajat haluavat.

Eihän se muutosturva kustanna juurikaan mitään, se maksetaan jos työntekijä ei ole vuoden kuluessa irtisanomisesta saanu uutta työpaikkaa, eihän siinä sanota et millasta työpaikkaa ja jos kieltäydyt työstä niin eiköhän se ole sama ku olisit kaks päivää töis ja ottasit loparit eli no money no honey.
Tarkotus asialla on parantaa työntekijän irtisanomis-turvaa mikä on ihan aiheellistakin (mun mielestä).
Suomi ei tule pärjäämään sarjatuotanto teollisuudessa halpamaille niin kauan kun verotus on mitä se nyt on.

Onhan määräaikasille työsuhteille jo olemassa olevat pelisäännöt, vuokratyövoima firmojen on myöskin palkattava toistaiseksi-voimassa olevana, tai siis niiden pitäisi, niissä on kans tätä villin lännen meininkiä.
Olen koukussa elämään vaikkei elämäni ole koukussa.

Poissa Renki

• Maantiekiitäjä
  • *
« Vastaus #51 : 10-03-2010, 22:24:48 »
Juurikin näin tulee toimia...  :aamen: :aamen: :aamen:  Missä muuten ne AKT:n miehet makaa kun eivät näitä saa millään kuriin... ???
Kerroin kuinka saa rahansa pois. Sanoi joutuvansa silloin työttömäksi, eikä tule tätäkään.

Poissa koppis

• Rekkamies
  • *
« Vastaus #52 : 11-03-2010, 05:10:26 »
http://www.akt.fi/fi/akt_ry/?a=viewItem&itemid=1223
Lainaus
Työnantaja hakee monia heikennyksiä sataman työehtosopimukseen. Näitä ovat
1) jaksotyöhön siirtyminen
2) osa-aikatyön tuominen satamiin
3) vahvuuslaskennan romuttaminen ja tilapäisen työvoiman käytön lisääminen

Tilapäinen työntekijä elää jatkuvan epävarmuuden tilassa. Tilapäinen = työsuhde alkaa työvuoron alussa ja päättyy sen lopussa.

EK on törkeästi vääristellyt ahtaajien palkkatietoja ja yrittää näin usuttaa palkansaajat toisiaan vastaan. EK on myös ajamassa ahtaajien kustannuksella laajempia heikennyksiä sopimusturvaan. Tämä tulee palkansaajien yhteisvoimin torjua.
Rankka työ vaatii rankat huvit

Poissa mikaeli

• Rekkamies
  • *
  • Titteli: ...
« Vastaus #53 : 11-03-2010, 12:26:00 »
Tulee ne viron halvatkin monasti hintoihinsa muussa kuin palkan maksun muodossa.  :vihel:
Jos se on Volvo mä voin ehkä korjaa sen..

Poissa Renki

• Maantiekiitäjä
  • *
« Vastaus #54 : 11-03-2010, 12:34:58 »
Juurikin näin tulee toimia...  :aamen: :aamen: :aamen:  Missä muuten ne AKT:n miehet makaa kun eivät näitä saa millään kuriin... ???
Kuka tahansa voi tästä tehdä tutkintapyynnön. Syytteeksi tälle autoilijalle tulee "kohtuuton kilpailuetu". Muistellaan kiinalaiset kivimiehet. Olivat lopulta kalliimpia kuin suomalaiset, eivätkä itse edes tajunneet mitä tapahtui.

Poissa IsoPaha-Heikki

• RAHTIHEMMO
  • *
  • Ikkunakyltti: Heikki
  • Titteli: Rahtari
  • Työajokki: Volvo FH480 6x2
« Vastaus #55 : 11-03-2010, 18:31:14 »
no voi vtun nöpönenä-ahtaajat! tää menee kyllä mun ymmärryksen ylitse ja rajusti, prkele!

Saman liiton miehet haittaa mun työtekoa hlvetisti(täl viikolla tehnyt töitä 9h neljään päivään), mulla ei oo töitä, mulla ei ole ruokaa(periaatteessa vois olla niin), niin nää pullamössöt sa*atana syö perheineen(!) mun piikkiin!?

http://www.raumansatamamiehet.fi/6

"AKT tarjoaa osaston jäsenille perheineen (puoliso ja lapset)  lounaan JOKA  PÄIVÄ niin kauan kuin lakko kestää!!  Ruokailemassa voi käydä huoltorakennuksen ravintolassa henkilökorttia esittämällä, lounasaika 10-16  tiistaista alkaen. Viikonlopusta tiedotetaan erikseen."

Kai toi "viikonlopusta tiedotetaan erikseen" tarkoittaa, että viikonloppuna mennään pihviravintolaan ja AKT tarjoo ahtaajille viel baarikierroksen? eikai kenenkään tartte olla lakossa selvinpäi, kyllä liiton kuuluu kännit maksaa.
For this post, 0 members gave a thank you!
beer, trucks & rok'nä'rol

Paikalla Raimo

• Valvoja
  • *
« Vastaus #56 : 11-03-2010, 18:53:07 »
no voi vtun nöpönenä-ahtaajat! tää menee kyllä mun ymmärryksen ylitse ja rajusti, prkele!

Saman liiton miehet haittaa mun työtekoa hlvetisti(täl viikolla tehnyt töitä 9h neljään päivään), mulla ei oo töitä, mulla ei ole ruokaa(periaatteessa vois olla niin), niin nää pullamössöt sa*atana syö perheineen(!) mun piikkiin!?

Täysin samaa mieltä ... :aamen: :aamen: :aamen: Juurikin luulin saaneeni perheemme taloudellisen tilanteen normalisoitua niin sitten tämä... Viimeiseen kolmeen viikkoon on ollut 3 päivää töitä, yritä tässä sitten tällä tavalla elättää 5-henkinen perhe... ???
Jaa, kyl´ne on hullui...

Poissa Jani-85

• Maantiekiitäjä
  • *
« Vastaus #57 : 11-03-2010, 19:11:38 »

"AKT tarjoaa osaston jäsenille perheineen (puoliso ja lapset)  lounaan JOKA  PÄIVÄ niin kauan kuin lakko kestää!!  Ruokailemassa voi käydä huoltorakennuksen ravintolassa henkilökorttia esittämällä, lounasaika 10-16  tiistaista alkaen. Viikonlopusta tiedotetaan erikseen."

Kai toi "viikonlopusta tiedotetaan erikseen" tarkoittaa, että viikonloppuna mennään pihviravintolaan ja AKT tarjoo ahtaajille viel baarikierroksen? eikai kenenkään tartte olla lakossa selvinpäi, kyllä liiton kuuluu kännit maksaa.

Niin toi koskee ainoastaan rauman ahtaajia, ei valtakunnallisesti.
Ajattele asiaa niin et meilläkin olisi mahdollisuus samaan jos järjestäytymis-aste olisi sama, ei se ahtaajien vika ole jossei sun työnantaja halua olla tietonen takuu-palkasta.

Onhan tää tilanne kaiken kaikkiaan ihan syvältä mut en mä ainakaan kiukuttele ahtaajille vaan heidän työnantajilleen, koska tästä muutosturvasta on jo sovittu edellisessä neuvottelukierroksessa ja nyt työnantaja puoli ei myönnä edes sopineensa asiasta.
« Viimeksi muokattu: 11-03-2010, 19:25:38 kirjoittanut Jani-85 »

Poissa IsoPaha-Heikki

• RAHTIHEMMO
  • *
  • Ikkunakyltti: Heikki
  • Titteli: Rahtari
  • Työajokki: Volvo FH480 6x2
« Vastaus #58 : 11-03-2010, 19:21:38 »
en mä varsinaisesti ahtaajille kiukuttelekaan. on mun mielestä vaan väärin että AKT maksaa ahtaajien perheille lounaan? en todellakaan keksi mitään järkiselitystä tolle.
For this post, 0 members gave a thank you!
beer, trucks & rok'nä'rol

Poissa Jani-85

• Maantiekiitäjä
  • *
« Vastaus #59 : 11-03-2010, 19:40:14 »
en mä varsinaisesti ahtaajille kiukuttelekaan. on mun mielestä vaan väärin että AKT maksaa ahtaajien perheille lounaan? en todellakaan keksi mitään järkiselitystä tolle.

Kieltämättä toi on sinänsä perseestä et autonkuljettajat ja muut akt:n piiriin kuuluvat jäsenet jäävät ns.tyhjän päälle ja lasketaan sen takuu-palkan varaan, onhan toi takuu-palkka parempi ku lakko-avustus joka oli muistaakseni 14-16 euroo päivältä, joka pitäs vähintään kaikille akt:n jäsenille maksaa jotka on ns. sivusta kärsijöinä.

Enkä mä tässä muuten niin ottais asiaan kantaa, mutta kun pidän periaatteestakin aina työntekijän puolia niin kauan kun oon itte työntekijä. Asia on eri sitte ku kuulun palkanmaksajiin, eli oma napa onse paras napa.

Tää muutosturva esim. ni onhan siittä mulle ehkä hyötyä joskus vaikka se nyt kovin kaukaselta tuntuukin, jos se nyt edes toteutuu eikä näiden eräiden herrojen esittämät spekulaatiot sen tulevaisuuden vaikutuksista pidä paikkaansa, ainahan työntekijöitä on lomautettu/irtisanottu taloudellisista syistä ja tämä oikeus pitää työnantajalla olla jatkossakin.

Poissa Renki

• Maantiekiitäjä
  • *
« Vastaus #60 : 11-03-2010, 19:47:08 »
On ollut monta autoalan lakkoa, jotka eivät johtanee tulokseen, ennen kuin ahtaajat uhkasivat/tulivat tukemaan autonkuljettajia.

Poissa Vante

• Rahtari
  • *
« Vastaus #61 : 11-03-2010, 20:24:49 »
On ollut monta autoalan lakkoa, jotka eivät johtanee tulokseen, ennen kuin ahtaajat uhkasivat/tulivat tukemaan autonkuljettajia.

Varmaan joo, mutta mielestäni tämä ajankohta ei todellakaan ole nyt oikea tuommoselle lakolle ja vaateille. Tässä on nyt IMHO sama tilanne mahtaajilla kuin Vanhasen hallituksella oli lupaustensa suhteen. Ei osata suhteuttaa lupauksia/vaatimuksia muuttuneiden olosuhteiden mukaisiksi. Sinnikkäästi vaan painetaan entisinä hyvinä aikoina tehtyjen päätösten/lupausten pohjalta. Jossei sitä spelögonia oo niin sitä ei oo...

Poissa Jani-85

• Maantiekiitäjä
  • *
« Vastaus #62 : 11-03-2010, 20:30:47 »

Itse asiassa tuas seittemän uutisis maikkarilta olin kuulevinani vihjauksen lakon laajenemisesta, vai kuulinko harhoja??

Poissa koppis

• Rekkamies
  • *
« Vastaus #63 : 11-03-2010, 21:56:24 »
Varmaan joo, mutta mielestäni tämä ajankohta ei todellakaan ole nyt oikea tuommoselle lakolle ja vaateille. Tässä on nyt IMHO sama tilanne mahtaajilla kuin Vanhasen hallituksella oli lupaustensa suhteen. Ei osata suhteuttaa lupauksia/vaatimuksia muuttuneiden olosuhteiden mukaisiksi. Sinnikkäästi vaan painetaan entisinä hyvinä aikoina tehtyjen päätösten/lupausten pohjalta. Jossei sitä spelögonia oo niin sitä ei oo...
Lakossa mä olen kuitenkin ahtaajien puolella, satama operaattoreiden vaatimukset aivan törkeitä... kuten eilen laitoinkin linkin jo akteen uutisiin niin ei tollaseen osaaikasuus juttuun voi suostua, muuten kohta sama on joka alalla
Rankka työ vaatii rankat huvit

Poissa Renki

• Maantiekiitäjä
  • *
« Vastaus #64 : 12-03-2010, 07:41:46 »
Mikä ajankohdassa on vikana? Vienti loppuu myös ns hyvänä aikana kun satamat seisoo. Jos laivojen lasteja katsoo nyt, ei ole lama. Nytkin laivat menee täysinä kuormina. Keskimäärin 300 autoa per sivu suorissa laivoissa. Ahtaajilla on sopimus loppunut, ja nyt neuvotellaan uutta. Koska sopimusta ei muuten syntynyt turvauduttiin ainoaan aseeseen. Lakkoon. Paperimiehet ja sairaanhoitajat kun taistelivat palkkojensa puolesta, muut tulivat vaan kateellisiksi. Mitä pelättävää siinä pitkässä irtisanomissuojassa on? Ei sitä vuoden palkkaa tarvitse maksaa kun ei sanota työntekijää irti.     

Poissa pönttö

• Ajoneuvos
  • *
  • Ikkunakyltti: ERIK tai OH6FBW
  • Titteli: Pomo
  • Työajokki: Scania tai Vito
« Vastaus #65 : 12-03-2010, 07:55:15 »
Ei sitä vuoden palkkaa tarvitse maksaa kun ei sanota työntekijää irti. 
No just. Huvikseen jokainen vissiin irtisanoo työntekijöitään? Otetaanpa nyt taas järki kauniiseen käteen: jos firmassa on 10 henkeä töissä ja niistä kahdeksalle töitä, niin ei niitä kahta ylimääräistä voi määrättömiä aikoja töissä pitää muut kuin valtio ja valtion firmat. Toinen vaihtoehto on, että niiden kahden irtisanottavan sijaan on kymmenen työttömänä. Sittenkö sulla on hyvä mieli? Jos luvut on liian pienet, niin kerro vaikka kymmenellä. Se onnistuu helposti, kun laitat nollan perään...

Poissa Renki

• Maantiekiitäjä
  • *
« Vastaus #66 : 12-03-2010, 08:45:30 »
No just. Huvikseen jokainen vissiin irtisanoo työntekijöitään? Otetaanpa nyt taas järki kauniiseen käteen: jos firmassa on 10 henkeä töissä ja niistä kahdeksalle töitä, niin ei niitä kahta ylimääräistä voi määrättömiä aikoja töissä pitää muut kuin valtio ja valtion firmat. Toinen vaihtoehto on, että niiden kahden irtisanottavan sijaan on kymmenen työttömänä. Sittenkö sulla on hyvä mieli? Jos luvut on liian pienet, niin kerro vaikka kymmenellä. Se onnistuu helposti, kun laitat nollan perään...
Lomautus?

Poissa pönttö

• Ajoneuvos
  • *
  • Ikkunakyltti: ERIK tai OH6FBW
  • Titteli: Pomo
  • Työajokki: Scania tai Vito
« Vastaus #67 : 12-03-2010, 08:51:26 »
Lomautus?
Toki sillä aloitetaan, mutta ei sitäkään voi määrättömiin jatkaa. Sehän on myös työnantajallekin parempi ratkaisu, koska silloin ei tarvitse kouluttaa uutta työntekijää tilanteen mahdollisesti parantuessa.

Poissa Renki

• Maantiekiitäjä
  • *
« Vastaus #68 : 12-03-2010, 09:50:15 »
Toki sillä aloitetaan, mutta ei sitäkään voi määrättömiin jatkaa. Sehän on myös työnantajallekin parempi ratkaisu, koska silloin ei tarvitse kouluttaa uutta työntekijää tilanteen mahdollisesti parantuessa.
Olisko nyt kuitenki ollut jotain vihiä mahdollisesta isommasta uudesta henkilöstöjärjestelyistä. Aikaisemmin ei ole tarvinnut vaatia näin pitkää irtisanomissuojaa.

Poissa Jani-85

• Maantiekiitäjä
  • *
« Vastaus #69 : 12-03-2010, 14:51:43 »

Luvut ja luvut joo, ei sinällänsä ymmärrän kyllä et jos ei oo rahaa ni ei oo rahaa mut tos jokunen aika sitten potkittiin ihmisiä pihalle voiton maksimoimiseksi, mikä oli väärin koska yritys tuotti joka tapauksessa voittoa.
Nykyään monella yrityksellä kun on tapana laskea tappioksi kaikki se mikä jäi edellisvuoteen verrattuna saamatta vaikka silti tilinpäätös on plussalla.
Eikä tää muutosturvakaan nyt nii autuaaksi tekevä ole, sehän maksetaan vuoden kuluttua irtisanomisesta jossei kyseinen hlö ole saanut muualta töitä, eihän sitä tarvitse maksaa jos on kieltäytynyt vastaanottamasta jotain muuta työtä joka ei ehkä ole niin mieluisaa esim. tässä ahtaajien tapauksessa vaikka laitos-siivoojan paikasta, joka nyt ei järin häävi jobi ole työnä eikä palkankaan osalta ahtaajan olosuhteisiin verrattuna.

Poissa Renki

• Maantiekiitäjä
  • *
« Vastaus #70 : 12-03-2010, 18:08:53 »
Luvut ja luvut joo, ei sinällänsä ymmärrän kyllä et jos ei oo rahaa ni ei oo rahaa mut tos jokunen aika sitten potkittiin ihmisiä pihalle voiton maksimoimiseksi, mikä oli väärin koska yritys tuotti joka tapauksessa voittoa.
Nykyään monella yrityksellä kun on tapana laskea tappioksi kaikki se mikä jäi edellisvuoteen verrattuna saamatta vaikka silti tilinpäätös on plussalla.
Eikä tää muutosturvakaan nyt nii autuaaksi tekevä ole, sehän maksetaan vuoden kuluttua irtisanomisesta jossei kyseinen hlö ole saanut muualta töitä, eihän sitä tarvitse maksaa jos on kieltäytynyt vastaanottamasta jotain muuta työtä joka ei ehkä ole niin mieluisaa esim. tässä ahtaajien tapauksessa vaikka laitos-siivoojan paikasta, joka nyt ei järin häävi jobi ole työnä eikä palkankaan osalta ahtaajan olosuhteisiin verrattuna.
Muutama vuosi sitten oli kovat neuvottelut Viking linellä palkan alentamisesta. Lopulta varustamo ja henkilökunta pääsi sopimukseen palkkojen pudotuksesta. Varustamo jakoi kaikki rahat osinkoina omistajille. Tässä on  kusetuksen makua. Ja viime paperilakon aikana ei kertaakaan mainittu paperitehtaiden tappioista. Puhuttiin vaan, että ei tule tarpeeksi voittoa.

Poissa uusiesko

• Valvoja
  • *
  • Ikkunakyltti: TEEMU
  • Työajokki: Actros 2560
« Vastaus #71 : 13-03-2010, 01:13:14 »

Ilmeisesti oli tuota porukkaa mitkä kävivät vielä osoittamassa mieltään etujensa (??) puolesta ihan Helssingissä asti, kun kaveri oli niitä kyydissä.  Liitto maksoi retken.

Veikkaukseni on, että tämä menee pakkosovitteluun, sen jälkeen suljetaan pari pienempää satamaa kuten esimerkiksi Hanko ja Kokkola, sitten katsotaan ketkä vielä pistävät protestiksi perseet penkkiin, sitten pidetään vielä yksi yt-kierros ja sitten rauha palaa.  Näinhän se kävi entisille lakkokuninkaille, paperimiehille.

Ajankohta on väärä yhdestä syystä; se vaikuttaa huonolla tuurilla yli 5 miljoonan ihmisen talouteen.  Onko sitten kivaa kun virolaisetkin nauravat meille?
« Viimeksi muokattu: 13-03-2010, 01:17:59 kirjoittanut uusiesko »
-Teemu-
E bor väl e lite pisshuuv i allihop oåv ås.

Poissa uusiesko

• Valvoja
  • *
  • Ikkunakyltti: TEEMU
  • Työajokki: Actros 2560
« Vastaus #72 : 13-03-2010, 01:19:47 »

Tää muutosturva esim. ni onhan siittä mulle ehkä hyötyä joskus vaikka se nyt kovin kaukaselta tuntuukin, jos se nyt edes toteutuu eikä näiden eräiden herrojen esittämät spekulaatiot sen tulevaisuuden vaikutuksista pidä paikkaansa, ainahan työntekijöitä on lomautettu/irtisanottu taloudellisista syistä ja tämä oikeus pitää työnantajalla olla jatkossakin.

Kuten sanottu, riittävän rajuksi kun tuo muutosturma vedetään ei tarvitse enää vakituista työpaikkaa pelätä saavansa.  Vuokramiehille on käyttöä, saa olla onnellinen jos sanovat että "tuletko aamulla?".
-Teemu-
E bor väl e lite pisshuuv i allihop oåv ås.

Poissa Renki

• Maantiekiitäjä
  • *
« Vastaus #73 : 13-03-2010, 08:57:22 »
Kuten sanottu, riittävän rajuksi kun tuo muutosturma vedetään ei tarvitse enää vakituista työpaikkaa pelätä saavansa.  Vuokramiehille on käyttöä, saa olla onnellinen jos sanovat että "tuletko aamulla?".
Silloin palataan vanhaan malliin. 1975 olin itsekkin mukana "huudoissa". Ei taida onnistua se systeemi tänä päivänä. Silloin ei ollut väliä vaikka laiva seisoi ylimääräisen päivän. Tänä päivänä ei voi ottaa sitä riskiä, että aamulla ei ole "huudossa" tarpeeksi halukkaita. Ei esim vakuutusyhtiö salli ajotaidottoman vetomestarin tai lukin rattiin.

Poissa justus

• Rahtari
  • *
  • Ikkunakyltti: Jussi
« Vastaus #74 : 14-03-2010, 20:08:04 »
Olin eilen illalla hakemassa kaveria laivalta (viking) niin pisti silmään että sillä pyöri yks vetomestari mikä kiskoi laivasta muutaman irtoperän ulos. Oli kapelikärryjä niin ei ollu ainakaan mistään pilaantuvasta tavarasta kyse. Onkos jollain tarkempaa tietoa miksi? Eihän ne esimies voiminkaan kai työskentele?