Eikä se toisen osapuolen (hälytysajoa ajavan) kouluttaminenkaan pahasta olisi. Ainakin ensihoidon puolella riittää pelkkä teoriakoe, käytännön harjoittelulla ei mitään väliä. Käytännössä siis jos ensihoitoa opiskeleva on suorittanut B-kortin vaikka sillä autokoulun pienellä henkilöautolla, eikä ole koskaan edes ajanut pakettiautoa, hän saa teoriakokeen jälkeen valmistuttuaan täysin valtuuksin työntää lanssilla menemään sen mitä se kulkee tehtävän kiireellisyyden niin vaatiessa.
Varsinkin ensihoidon puolella tuo(kin) on ongelma. Stadiassa ensihoidon lehtorina työskentelevä kaveri kertoi, että ensihoitaja (AMK) -ohjelman pääsykokeisiin pitäis kiireen vilkkaa saada kuntotestit takaisin, että päästäisiin niistä palomiehiä kuolaavista pikkutytöistä eroon. Ja kyseessä ei ollut mikään sovinistinen, vaan ihan ammatillinen kommentti: kurssille tunkee ovista ja ikkunoista lukiolaistyttöjä, jotka hädin tuskin saavat B-repun kannettua ja jos pitää samalla ottaa muutakin kantoon, niin voima ja kunto loppuu samantien. Miten semmoinen kantaa yhtään minkäänkokoista potilasta?
sama palokuntalaisten kans ku osa kulkee pyörällä töihin ja ei edes omista omaa autoa ja sit ne pääsee ratin taakse liukkaala kelilla ja ajanu ehkä viimeks 2kk sitten
ja nykyään noissa paloautoissakin alkaa olemaan niin isot mottorit että melkeen tahtoo karata lapasesta
.
poikkeuksiakin tottakai löytyy

Ainakin meidän kulmilla koulutuskorttiin on erikseen merkitty ajo-oikeus ja merkinnän saadakseen pitää olla kokemusta raskaista joko palo- tai 'siviili'puolelta.
Mepe-puolella kun on ollut näitä 'mulla on ammattikirjat, mää tuun teille kippariks'-tyyppejä, niin niiltä oon kysyny, että mitä luulisitte palopäällikön sanovan, jos menisin asemalle ilmoittautumaan tyyliin 'mulla on E-kortti, mää tuun teille yksiköjohtajaks'. Naurais räkäsesti päälle ja kyöräis pihalle... Tosin mulla saattais olla jotain toiveita päästä sammutusmiesharjoittelijaks...